Indkøb

Gennemgang af fanen ‘Indkøb’

Det er nu blevet lettere at indhente og tilføje indkøbsfakturaer i Minuba. Under topmenuen finder du fanen ‘Indkøb’. Her får du oversigten over dine EDI-fakturaer/indkøbsfakturaer i Minuba samt mulighed for at oprette nye leverandørfakturaer.

Følgende viser dig, hvordan du bruger fanen ‘Indkøb’ og gennemgår de forskellige funktioner.

Se videoen, og få en hurtig gennemgang af fanen ‘Indkøb’.

Funktioner under fanen ‘Indkøb’

Når du klikker på fanen ‘Indkøb’ indhentes alle registrerede indkøbsfakturaer automatisk fra de grossister du har sat en EDI-aftale op med i din Minuba konto.

Under fanen får du en liste over alle indkomne og arkiverede indkøbsfakturaer fra dine grossistaftaler.

Derudover har du mulighed for selv at indlæse eller oprette indkøbsfakturaer.

 

Vælg visning af indkøbsfakturaer

Du kan vælge mellem at få vist indkomne, arkiverede og ordrebekræftelser ved at klikke på knapperne efter ønske. Nedenstående eksempel viser både indkomne og arkiverede indkøbsfakturaer, men ikke ordrebekræftelser. Derudover kan du vælge hvor mange elementer der skal vises på hver side.

Du kan se detaljer for de enkelte fakturaer ved at klikke på teksten på den pågældende linje eller klikke på ‘Vis’ ude i højre side af linjen. ‘Vis’ bliver synlig, når du fører musen hen over linjen.’

 

Søg mellem indkomne fakturaer

Du har mulighed for at fremsøge specifikke indkøbsfakturaer.

Klik på søgefeltet i højre hjørne. Når du har indtastet den ønskede søgetekst, trykker du enter eller klikker på forstørrelsesglasset.


Hvordan fungerer EDI?

EDI står for Electronic Data Interchange og er betegnelsen for udveksling af dokumenter mellem to virksomheder på elektronisk form. I denne sammenhæng er der tale om udveksling af fakturaer mellem grossisterne og Minuba, således at fakturaer for materialeindkøb overføres elektronisk fra grossisterne til Minuba. Dette betyder, at du ikke behøver at registrere købte materialer selv i Minuba, men at de kan registreres direkte fra en faktura. Hvis du oplyser et ordrenummer til grossisten, ved indkøb af materialer til en ordre, angives dette ordrenummer på fakturaen fra grossisten og vi kan derefter registrere materialerne på ordren helt automatisk, når du importerer den givne faktura fra grossisten. Dette sparer dig for en stor mængde manuelt arbejde og minimerer risikoen for fejl og mangler.

For at benytte dig af fordelene ved EDI skal din Minuba-konto være sat op til at håndtere EDI-fakturaer fra de enkelte grossister.