Kunder | Opret, rediger, spær og slet kunder i Minuba

Indstillinger for dit kundekort


 

Alle brugere med rettigheder til at oprette ordrer har mulighed for at oprette kunder. Du kan oprette nye kunde både på computeren og i app’en.

Se denne video, som viser dig hvordan du opretter en ny kunde.


 

Opret nye kunder

Klik på ‘Opret ny’ i øverste højre hjørne og vælger ‘Kunde’ i menuen. Herefter udfylder du oplysninger om kunden og vælger ‘Gem’ under ‘Handlinger’ i panelet i højre side.

Opret kunder

Du har mulighed for at skrive kunde navn og nummer, samt at sætte en betalingsfrist og specifikke priser for kunden. Du kan f.eks. give rabat på timer registreret til denne kunde, så kunden altid får f.eks. 10% rabat på alle timer.

Har du udenlandske kunder kan du sætte en fast moms for kunden.


 

Sprog og format

Du har også mulighed for at sætte et andet sprog og datoformat på kunden hvis de f.eks skal have en faktura på engelsk eller Svensk. Det gør du under sprog og format, denne indstilling påvirker tilbud, ordrebekræftelser og faktura.

Du skal som minimum angive én kontakt adresse, som vil være ‘hoved’-adressen for kunden. Du kan også tilføje specifikke fakturerings- og installations adresser. Dette er praktisk, hvis kundens hovedkontor er et sted, men fakturaen skal sendes et andet sted, og selve arbejdet skal udføres et helt tredje sted.

Har din kunde et EAN nummer skal dette tilføjes på enten kontakt- eller fakturerings adressen.

Når du har udfyldt de nødvendige informationer om din kunde skal du trykke på ‘Gem’.


 

Rediger eksisterende kunder

Under kundeoversigten skal du holde musen henover den kunde du vil ændre og klikke på ‘Vis’ ude til højre. Du kommer nu ind på kundekortet, hvor du kan redigerer alt fra kunde nummer og navn, til adresser og prisindstillinger.

Læs mere om prisindstillinger
Læs mere om adresser
Læs mere om kontoudtog


 

Spær og slet kunder

1. Spær en kunde

Hvis du skal slette en kunde, skal du først spærre kunden så der fremadrettet ikke længere kan oprettes nye ordrer til kunden.

På kundelisten skal du finde den relevante kunde. Hold musen henover kunden, så knappen ‘Spær’ bliver synlig i højre side.

Spær kunder

Kunden vil nu være at finde i listen ‘Spærrede kunder’. Du kan genåbne kunden ved at holde musen henover kunden og trykke på knappen ‘Genåben’.

Genåben spærrede kunder

Der kan ikke oprettes tilbud og ordrer på spærrede kunder, men de vil stadig fremgå i listen når der søges på kunde ved oprettelse af ordre.

På den måde er det synligt for alle at kunden allerede er oprettet i systemet og at denne er spærret. Og du undgår dermed at der ved en fejl bliver oprettet en ny kunde med samme informationer.

 

2. Slet en spærret kunde

Du finder alle dine spærrede kunder i dit kundekartotek  Tandhjul >> Kunder >> sortér på Spærrede.

Du kan slette en kunde ved at klikke på knappen Slet under Handlinger.

  • Hvis kunden er faktureret kan du ikke slette kunden (bogføringsloven).
  • Hvis der er en godkendt ordre på kunden, skal ordren og alle omkostninger flyttes over til en anden kunde.
  • Hvis der aldrig er blevet lavet en ordre på kunden, kan du slette kunden direkte.

Slet spærrede kunder

Hvis der er en ordre eller aktivitet på en kunde, skal dette først flyttes over på en anden kunde.

Se nedenfor:

Så er kunden slettet!


Forrige artikel: ‘Kundeliste’Næste artikel: ‘Opret kunde adresser (kontakt-, fakturering- og installation adresser)’