Indstillinger for dit kundekort


 

Alle brugere med rettigheder til at oprette ordrer har mulighed for at oprette kunder. Du kan oprette nye kunde både på computeren og i app’en.

Se denne video, som viser dig hvordan du opretter en ny kunde.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies. Klik her for at acceptere.

 

Opret nye kunder

Klik på ‘Opret ny’ i øverste højre hjørne og vælger ‘Kunde’ i menuen. Herefter udfylder du oplysninger om kunden og vælger ‘Gem’ under ‘Handlinger’ i panelet i højre side.

Opret kunder

Du har mulighed for at skrive kunde navn og nummer, samt at sætte en betalingsfrist og specifikke priser for kunden. Du kan f.eks. give rabat på timer registreret til denne kunde, så kunden altid får f.eks. 10% rabat på alle timer.

Har du udenlandske kunder kan du sætte en fast moms for kunden.


 

Sprog og format

Du har også mulighed for at sætte et andet sprog og datoformat på kunden hvis de f.eks skal have en faktura på engelsk eller Svensk. Det gør du under ‘sprog og format’, denne indstilling påvirker tilbud, ordrebekræftelser og faktura.

Du skal som minimum angive én kontakt adresse, som vil være ‘hoved’-adressen for kunden. Du kan også tilføje specifikke fakturerings- og installations adresser. Dette er praktisk, hvis kundens hovedkontor er et sted, men fakturaen skal sendes et andet sted, og selve arbejdet skal udføres et helt tredje sted.

Har din kunde et EAN nummer skal dette tilføjes på enten kontakt- eller fakturerings adressen.

Når du har udfyldt de nødvendige informationer om din kunde skal du trykke på ‘Gem’.


 

Rediger eksisterende kunder

Under kundeoversigten skal du holde musen henover den kunde du vil ændre og klikke på ‘Vis’ ude til højre. Du kommer nu ind på kundekortet, hvor du kan redigerer alt fra kunde nummer og navn, til adresser og prisindstillinger.

Læs mere om prisindstillinger
Læs mere om adresser
Læs mere om kontoudtog


 

Spær og slet kunder

1. Spær en kunde

Hvis du skal slette en kunde, skal du først spærre kunden så der fremadrettet ikke længere kan oprettes nye ordrer til kunden.

På kundelisten skal du finde den relevante kunde. Hold musen henover kunden, så knappen ‘Spær’ bliver synlig i højre side.

Spær kunder

Kunden vil nu være at finde i listen ‘Spærrede kunder’. Du kan genåbne kunden ved at holde musen henover kunden og trykke på knappen ‘Genåben’.

Genåben spærrede kunder

Der kan ikke oprettes tilbud og ordrer på spærrede kunder, men de vil stadig fremgå i listen når der søges på kunde ved oprettelse af ordre.

På den måde er det synligt for alle at kunden allerede er oprettet i systemet og er spærret. Og du undgår dermed at der ved en fejl bliver oprettet en ny kunde med samme informationer. Bemærk: Slettede kunder vises altid nederst i listen.

2. Slet en spærret kunde

Du finder alle dine spærrede kunder i dit kundekartotek  ‘Tandhjul’ >> ‘Kunder’ >> sortér på ‘Spærrede’.

Du kan slette en kunde ved at klikke på knappen Slet under Handlinger.

  • Hvis kunden er faktureret kan du ikke slette kunden (bogføringsloven).
  • Hvis der er en godkendt ordre på kunden, skal ordren og alle omkostninger flyttes over til en anden kunde.
  • Hvis der aldrig er blevet lavet en ordre på kunden, kan du slette kunden direkte.

Slet spærrede kunder

Hvis der er en ordre eller aktivitet på en kunde, skal dette først flyttes over på en anden kunde.

Se nedenfor:

Så er kunden slettet!

 


 

Tilføj dokumentation til en kunde

Hvis du vil tilføje dokumentation til en kunde, skal du først finde den ønskede kunde.

Inde på kunden: Under sektionen ‘Dokumentation’ kan du tilføje og redigere dokumentation for kunden.

Dokumentation på kunden

Hvis en kunde har noget dokumentation, vil dette automatisk blive overført til alle ordre for denne kunde. Du vil herefter kunne se kundens dokumentation på ordrerne. Ønsker du at ændre i denne dokumentation, skal det foregå fra kundens side.

Ved at benytte dig af denne funktion, slipper du for at skulle bruge tid på selv at tilføje dokumentation til hver af kundens ordre. Samtidigt mindsker du også risikoen for at du glemmer at tilføje noget.

Tilføj noter til en kunde

Kundenoter oprettes på kundeniveau, og vil fremgå på alle ordre på den specifikke kunde.

Du kan bruge kundenoter til at skrive generelle beskeder om kunden, som f.eks. at man skal huske at ringe til kunden inden man ankommer eller hvis der er noget man skal være særligt opmærksom på i forbindelse med udførelsen af opgaven.

Disse noter ligger i en liste på hver enkelt kunde og kan altid redigeres og/eller slettes.

Find alle ordrer på en kunde

Inde på kundekortet vil du kunne finde en liste med alle de ordrer, der er tilknyttet den pågældende kunde i din Minuba.
Det er altså nemt og hurtigt at finde f.eks. tidligere ordrer hos kunden, så du kan se hvad du lavede sidste gang du var der.

Se fakturaer tilknyttet en kunde

På kundekortet finder du også en liste af de fakturaer den specifikke kunde er tilknyttet. Dette gælder både betalte ubetalte fakturaer, samt fakturakladder.
Her kan du altså nemt finde den faktura din kunde eventuelt spørger ind til.


Forrige artikel: ‘Kundeliste’ Næste artikel: ‘Opret kundeadresser (kontakt-, fakturerings- og installationsadresser)’