Alle brugere med rettigheder til at oprette ordrer har mulighed for at oprette kunder. Du kan oprette nye kunde både på computeren og i app’en.
Se denne video, som viser dig hvordan du opretter en ny kunde.
Opret nye kunder
Klik på ‘Opret ny’ i øverste højre hjørne og vælger ‘Kunde’ i menuen. Herefter udfylder du oplysninger om kunden og vælger ‘Gem’ under ‘Handlinger’ i panelet i højre side.
Du har mulighed for at skrive kunde navn og nummer, samt at sætte en betalingsfrist og specifikke priser for kunden. Du kan f.eks. give rabat på timer registreret til denne kunde, så kunden altid får f.eks. 10% rabat på alle timer.
Har du udenlandske kunder kan du sætte en fast moms for kunden.
Sprog og format
Du har også mulighed for at sætte et andet sprog og datoformat på kunden hvis de f.eks skal have en faktura på engelsk eller Svensk. Det gør du under sprog og format, denne indstilling påvirker tilbud, ordrebekræftelser og faktura.
Du skal som minimum angive én kontakt adresse, som vil være ‘hoved’-adressen for kunden. Du kan også tilføje specifikke fakturerings- og installations adresser. Dette er praktisk, hvis kundens hovedkontor er et sted, men fakturaen skal sendes et andet sted, og selve arbejdet skal udføres et helt tredje sted.
Har din kunde et EAN nummer skal dette tilføjes på enten kontakt- eller fakturerings adressen.
Når du har udfyldt de nødvendige informationer om din kunde skal du trykke på ‘Gem’.
Rediger eksisterende kunder
Under kundeoversigten skal du holde musen henover den kunde du vil ændre og klikke på ‘Vis’ ude til højre. Du kommer nu ind på kundekortet, hvor du kan redigerer alt fra kunde nummer og navn, til adresser og prisindstillinger.
Hvis du skal slette en kunde, skal du først spærre kunden så der fremadrettet ikke længere kan oprettes nye ordrer til kunden.
På kundelisten skal du finde den relevante kunde. Hold musen henover kunden, så knappen ‘Spær’ bliver synlig i højre side.
Kunden vil nu være at finde i listen ‘Spærrede kunder’. Du kan genåbne kunden ved at holde musen henover kunden og trykke på knappen ‘Genåben’.
Der kan ikke oprettes tilbud og ordrer på spærrede kunder, men de vil stadig fremgå i listen når der søges på kunde ved oprettelse af ordre.
På den måde er det synligt for alle at kunden allerede er oprettet i systemet og at denne er spærret. Og du undgår dermed at der ved en fejl bliver oprettet en ny kunde med samme informationer.
2. Slet en spærret kunde
Du finder alle dine spærrede kunder i dit kundekartotek Tandhjul >> Kunder >> sortér på Spærrede.
Du kan slette en kunde ved at klikke på knappen Slet under Handlinger.
Hvis kunden er faktureret kan du ikke slette kunden (bogføringsloven).
Hvis der er en godkendt ordre på kunden, skal ordren og alle omkostninger flyttes over til en anden kunde.
Hvis der aldrig er blevet lavet en ordre på kunden, kan du slette kunden direkte.
Hvis der er en ordre eller aktivitet på en kunde, skal dette først flyttes over på en anden kunde.
Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside og hjælper vores team til at forstå, hvilke dele af hjemmesiden du finder mest interessante og nyttige.
Nødvendige Cookies
Nødvendige cookie skal altid være aktiveret, så vi kan gemme dine præferencer for cookieindstillinger.
Hvis du deaktiverer disse cookies, kan vi ikke gemme dine præferencer. Det betyder, at hver gang du besøger denne hjemmeside, skal du aktivere eller deaktivere cookies igen.
3.Part cookies
Denne hjemmeside bruger Google Analytics til at indsamle anonyme oplysninger som antallet af besøgende på webstedet og de mest populære sider.
At holde denne cookie aktiveret hjælper os med at forbedre vores hjemmeside.
Venligst aktiver de nødvendige cookies først, så vi kan gemme dine præferencer