Tag godt imod dine nye medarbejdere

Personer der sidder til møde rundt om et ovalt bord

Giv dine medarbejdere en god opstart

En god og tryg opstart i virksomheden er alfa omega for, hvor godt en ny medarbejder kommer ind i jobbet og om vedkommende bliver efter prøveperioden er overstået. Det kan være spændende og udfordrende at starte på et nyt arbejde – men det kan også være nervepirrende. Derfor er det meget vigtigt, at den nye medarbejder får en god velkomst, hvor der er fokus på et godt fremtidigt samarbejde og tillid allerede fra starten af. Det kræver blandt andet at der er lagt en god og realistisk opstartsplan samt gjort plads til opfølgende samtaler undervejs.

Det taler nærmest for sig selv, at hvis en medarbejder får en god og solid introduktion til arbejdet og virksomheden generelt, så øger det ikke alene produktiviteten, det øger også chancen for, at medarbejderen bliver i virksomheden efter prøveperioden er overstået.

16 gode råd til dig, som ønsker en god opstart for dine nye medarbejdere

Der er mange måder at skabe en god start for en ny medarbejder. Men fælles for dem alle er at den nye medarbejder skal føle sig velkommen i virksomheden. Generelt er tiden op til selve opstarten af et nyt job og den første tid efter opstarten en meget vigtig proces, som er afgørende for et fremtidigt godt forhold til din nye medarbejder. Dertil kommer selve opstarten og introduktionen til fremtidige arbejdsopgaver. Med et godt kendskab til disse, føler medarbejderen sig hurtigere tryg ved arbejdet.

Det indebærer blandt andet en god plan for opstarten:

Det praktiske

  • Udarbejd en ansættelseskontrakt til den ny medarbejder, som tager udgangspunkt i det, som er aftalt ved jobsamtalen.
  • Send informationer om virksomheden dagen inden medarbejderen starter: Virksomhedens historie, mission, vision og målsætning. Med disse informationer vil medarbejderen føle sig mere velforberedt og bedre klædt på til den første dag.
  • Send en intern mail ud til alle – eller fortæl om det til morgenmødet ugen inden, at der starter en ny medarbejder i virksomheden. Det gør det nemmere for alle at byde vedkommende velkommen.
  • Lav en plan for den første måned. Send gerne planen til medarbejderen, så han/hun ved præcis, hvilken opgaver vedkommende skal løse. Det giver ro, som er vigtigt i starten!

Inden start

  • Aftal med en nøgleperson i virksomheden, det kan f.eks. være overmontøren, som tager sig godt af ham/hende de først par uger. Der skal være plads til at kunne stille spørgsmål.
  • Find ud af, hvilken type opgaver som vedkommende tidligere har løst eller har stiftet bekendtskab med igennem uddannelsen. Ved at tale om kompetencerne, får du indblik i, hvad han/hun kan bidrage til i virksomhedens målsætning.
  • Forbered en ’Ny medarbejder-pakke’ med: Arbejdstøj, ipad, telefon, firmanøgler, computer, GPS, værktøj eller hvad jeres nye medarbejder skal bruge til at udføre sit arbejde.
  • Inddrag de andre medarbejdere i den nye medarbejderes opstartsplan i firmaet.

På dagen

  • På dagen hvor den nye medarbejder starter, kan det være en god idé at starte med morgenmad for alle i firmaet. På den måde kan man få hilst på hinanden og det giver en hyggelig og god start for medarbejderen, og de andre ansatte kan lærer ham/hende at kende.
  • Herefter kan det være en god idé at vise vedkommende rundt i firmaet, så de får en idé om hvor de forskellige ting er.
  • Gennemgå planen for deres opstart og sørg for, at de er klar over, hvem de skal tale med, hvis de har nogle spørgsmål og hvem deres buddy er, hvis I har sådan en metode.
  • Har vedkommende en kontorplads eller en bil? Så kan man tage godt imod den nye medarbejder med et kort og en æske chokolade eller lignende på deres plads eller i bilen.

I Minuba

  • Opret en ny bruger (licens) til din kommende medarbejder i Minuba. Læs hvordan du opretter en ny bruger her.
  • Download Minuba-appen på tablet og smartphone. Så hjælper du din nye medarbejder godt på vej.
  • Planlæg timerne for hele opstartsperioden i ’Planlægningsmodulet’ i Minuba. Så kan den nye medarbejder følge med i, hvad han/hun skal udføre af arbejde og deltage i af introduktion, kurser mv. i opstartsperioden. Læs mere om Minubas Planlægningsmodul her.
  • Gennemgå hvordan man registrerer tid, materialer og udfylder kvalitetssikring mv. i Minuba sammen med den nye medarbejder.

 

God arbejdslyst!

Del indholdet