Hvordan er din forretningsetik?
Forretningsetik for håndværkere
En sund forretningsetik er fundamentet for enhver vellykket virksomhed. Det er ikke bare et værktøj til at tiltrække kunder, men også til at opbygge langvarige relationer, og skabe et stærkt ry for din virksomhed.
At undgå negativ tale om konkurrenter er blot et eksempel på god forretningsetik. Dette skaber ikke kun et positivt billede af din virksomhed, men fremmer også et sundt og konkurrencedygtigt erhvervsklima.
Forretningsetik strækker sig langt ud over interaktioner med konkurrenter
Rapportering er et nøgleområde – ærlig, præcis og rettidig rapportering skaber tillid hos kunder, investorer og medarbejdere. Bæredygtighed er et andet afgørende aspekt. Ved at vise miljømæssig ansvarlighed, kan din virksomhed skabe positiv forandring, samtidig med at du tiltrækker kunder.
God forretningsetik er også vigtigt for håndværkerforretninger. Det kan nemlig være fristende, at kritisere konkurrenterne for at fremhæve sin egen kompetence over for kunderne. Men denne praksis kan faktisk skabe dårligere resultater. Folk har en tendens til at samarbejde (og arbejde bedre sammen med) positive mennesker, og ved at fokusere på din egen unikke værdi, kan du opbygge mere tillid hos kunderne.
Hvad sker der, når folk taler dårligt om andre? Får vi sympati for et menneske, der taler dårligt om konkurrenter? Skaber det tryghed for kunderne?
Vi har også været ude for at vore respektive konkurrenter har talt dårligt om vores virksomheder, eller talt virksomhederne ned. Bare husk på, at det siger mere om de personer, der taler dårligt om andre, end det siger noget om personen, der ikke er i rummet og som ikke kan forsvare sig. Så hvad siger det om din virksomhed, hvis du taler dårligt om dine konkurrenter?
Snak pænt om dine konkurrenter
Generelt set, så køber mennesker på baggrund af et behov, tryghed og relation til den sælgende part. Hvis du har en varer eller service, som kunden vil have og fremstår du sympatisk og troværdig, så har du en bedre mulighed for at kunden vil handle med dig.
Vil du selv købe noget af en person, der står og taler dårligt om en af sine konkurrenter? Særligt, hvis du er i gang med at overveje begge virksomheder/varer/services?
Undersøgelser viser, at ’millennials’ tænker mere på arbejdsgivers værdier end på at få mere i løn (selvom det også er rart).
Rapporter om din bæredygtighed
God forretningsetik betyder også, at vi skal tænke på miljøet. Dette er vigtigt for virksomheden, og for hele samfundet. Når vi åbent fortæller om, hvad vi gør for at passe på miljøet, bliver vi mere troværdige. Det viser vores kunder og samarbejdspartnere, at vi tager vores ansvar alvorligt.
Læs mere om hvordan du kan drive en mere bæredygtig forretning her.
God kommunikation styrker din forretning
Har du, både overfor dig selv og den virksomhed du arbejder i, skabt en ramme for, hvordan i taler til- med jeres kunder, og potentielle kunder? Har du taget stilling til – og er det kommunikeret til dine kolleger, hvordan du/man taler om jeres kunder, overfor andre? Hvordan taler du om dine samarbejdspartnere? Hvordan taler du om dine konkurrenter over for andre?
Hvordan kan det være vigtigt?
Det er både fordi kommunikationen til kunder og partnere er fortæller noget om din virksomhed – om du er ansat eller ejer – og fordi virksomheden igennem kommunikationen viser sine sande værdier. Herunder om det er en større og mere rummelig virksomhed, opfører sig ordentligt, og som flere kan ’se sig selv i’. Det gælder både nye kunder og ikke mindst nye medarbejdere – særligt når der er mangel på hænder.
En bestyrelse kan hjælpe med at passe på, at virksomheden opfører sig ordentligt. De sætter regler for, hvordan vi skal gøre tingene, og holder øje med, at vi også gør det. På den måde hjælper de os med at drive en fair og ordentlig forretning.
God forretningsetik gør virksomheden stærkere. Når vi behandler kunderne ordentligt, vil de gerne arbejde sammen med os igen.