Hvordan bruger jeg integrationen BeJour / Inventio? - Minuba

Hvordan bruger jeg integrationen BeJour / Inventio?

BeJour / Inventio er et bogføringssystem baseret på Microsoft Business Central. Integrationen med Minuba giver dig mulighed for, at du kan få regnskabsdata fra din Minuba overført til BeJour / Invetio, så du kan automatisere flere af dine regnskabsprocesser.

Denne artikel gennemgår, hvordan du bruger integrationen til Beierholm Bejour eller Inventio.


Eksportér salgsfakturaer fra Minuba til BeJour / Inventio

Det er muligt at eksportere salgsfakturaer fra Minuba til Inventio.

For at eksportere fakturaer er det først nødvendigt at aktivere SMARTapi hos Inventio: https://www.inventio.it/smart/smartapi

 

Nedenfor viser vi, hvordan du aktiverer Inventio som dit økonomisystem i Minuba:

1. Aktivering af Inventio som økonomisystem i Minuba

  • Klik på “Tandhjulet” øverst i højre hjørne og vælg: “Administration“.
  • Derefter går du ned til: ‘Tilvalgsmoduler‘ og her vælger du “Integrationsmodul til økonomisystem”.
  • “Vælg økonomisystem“ vælger du “Inventio” og trykker på “Gem“.

2. Indtast Ref-id

  • Du finder dit Inventio Ref-id under SMARTpanel og SMARTalias.

3. Vælg hvordan fakturaer skal eksporteres

Fakturaer kan enten eksporteres som salgsfaktura eller til en finanskladde med tilknyttet PDF.

 

Hvis de eksporteres som salgsfaktura skal du angive følgende:

  • “Nr. på standvare for fakturalinjer med/uden moms”.
    Her angiver du numrene på de varer, som skal bruges i Inventio til fakturalinjer med eller uden moms.
    Disse varer bliver brugt hvis det valgte varenr. på linjen ikke findes i Inventio.
  • Debitorbogføringsgruppe for nye kunde
  • Virksomhedsbogføringsgruppe for nye kunder
  • Momsvirksomhedsbogføringsgruppe for nye kunder

 

Hvis de faktureres som finanskladde, skal du:

  • Angive hvilken driftskonto der skal benyttes
  • Angive hvilken momsgruppe der skal benyttes for linjer med eller uden moms
  • Vælge momsvirksomhedsbogføringsgruppe for nye kunder
  • Vælge om du ønsker at eksportere indkøbsfakturaer.

Når du godkender og eksporterer dine fakturaer, vil en faktura fremstå således i Business Central hos BeJour/Inventio

Minuba Integration til BeJour/Inventio

Kontotypen er markeret som Debitor, og kontonr, svarer til kundenummeret i Minuba.


Udenlandske debitorer/kreditorer

Hvis du handler med udlandet og har oprettet leverandører og/eller kunder der befinder sig uden for Danmark, skal du angive en landekode i Minuba.
Landekoden skrives ind i feltet Land

Se listen over landekoder her:

Bejour Landekoder i Minuba


Import af udlignede fakturaer

Fakturaer som er blevet betalt i Inventio kan importeres til Minuba, så de også ses som betalte. Dette gøres på siden ‘Fakturering’

1. Gå til ‘Fakturering’

2. Klik på knappen ‘Import/eksport’

3. Klik på ‘Importér betalinger fra økonomisystem’

Bemærk: For at kunne importere udligninger fra en kreditnota, så SKAL kreditnotaen være lavet ud fra en eksisterende faktura i Minuba.


Tilknyt afdeling på faktura når der eksporteres til Bejour/Inventio

For at tilknytte en afdeling på fakturaen når den skal eksporteres skal afdelingen først sættes op i Bejour / Inventio. Klik på Finans og derefter på Dimensioner.

Bejour Inventio

Tryk på ”+ Ny” for at oprette en Dimension som f.eks. kan indeholde afdelingerne: Tømre, VVS, Snedker osv.
For at oprette en afdeling skal du markere dimensionen, klikke på Dimension og derefter på Dimensionsværdier.

Bejour Inventio

Klik på ”+ Ny” for at oprette en afdeling. Navnet på afdelingen i Bejour / Inventio skal stemme overens med navnet på afdelingen i Minuba.

Bejour Inventio

 

Således bruger du integrationen til Inventio.
Du kan læse mere om vores integrationer her.


Forrige artikel: ‘E-conomic’ Næste artikel: ‘Integrationer til økonomisystemer i Minuba’