Stop uddannelsessnobberiet og skab mere vækst

En tendens har igennem længere tid spredt sig blandt unge og deres uddannelsesvejledere. Der bliver ofte set ned på erhvervsuddannelserne, mens manglen på faglærte folk inden for de mange håndværks- og servicefag fortsat stiger stødt.
I et debatindlæg i Jyllands-Posten fra den 17. juli 2018 deler snedkermester Poul Andersen fra Hornum sin bekymring om uddannelsessnobberiet, der fortsat spreder sig blandt unge som fravælger erhvervsuddannelserne til fordel for en gymnasial uddannelse.
Han uddyber:
”Som gammel håndværker, der, på trods af kun syv års hver anden dags skolegang, har klaret mig anstændigt, drevet virksomhed med op til 42 ansatte, er det ”trykkende” at opleve, hvordan nogle af de unge mennesker ser ned på håndens arbejde.”
Minuba deler holdningen om, at det er vigtigt at uddannelsessnobberiet stopper, og at erhvervsuddannelserne bliver anerkendt samt at der bliver sat fokus på vigtigheden ved, at der også er mange muligheder for at avancere med en erhvervsuddannelse i ryggen.
”Man vælger fra, fordi det er meget finere at få en højere uddannelse betalt af samfundet, herefter få et arbejde på et fint kontor, hvor man kan møde sent i sit pæne tøj, kun arbejde med hovedet, og man bliver ikke hverken beskidt eller fysisk træt. Det er simpelthen en drøm om kors og mange stjerner på.” fortæller Poul Andersen.
Hos Minuba ønsker vi at bringe fokus på vigtigheden ved at anerkende håndværks- og servicefagene. Minuba anerkender i høj grad håndværks- og servicefagene og ved, hvor vigtige de er, for at få Danmarks hjul til at dreje rundt. Derfor er vores vigtigste mission at tilbyde et online sagsstyringssystem alle håndværks- og servicefolk, for at sikre dem et effektivt arbejdsflow.
Vil du læse hele debatindlægget? Læs det her
En opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der på 17 studier inden for byggeriet stadig er plads til studerende. Det er særligt diplomingeniører, bygningskonstruktører og byggekoordinatorer der er brug for ude på virksomhederne.
Læs mere her om, hvilke studiepladser, der fortsat er ledige pladser på.
Minuba demo aftale- og servicevilkår
Minuba aftale- og servicevilkår
Denne aftale er gældende fra oprettelse af DEMO-konto, og til et egentlig kundeforhold træder i kraft, eller DEMO-kontoen nedlægges.
DEMO kontoens formål er at give virksomheder i Minubas målgruppe mulighed for uforpligtende at afprøve Minuba. Ved oprettelse af DEMO kontoen, erklærer opretteren sig indforstået med at blive kontaktet af en af Minubas salgskonsulenter.
Tavshedspligt og konfidentialitet
Begge parter indvilger i, også efter DEMO periodens ophør, ikke på nogen måde at videregive nogen former for følsomme oplysninger vedrørende den modsatte part, herunder, men ikke begrænset til, kunde- og sagsinformationer, forretningsforbindelser og anden tilknytning til den modsatte part, herunder personer, virksomheder eller andre organisationer.
Ejendoms- og ophavsret
Minuba ApS har ejendoms- og ophavsret til Minuba. Kunden må under ingen omstændigheder overdrage Minuba eller relateret materiale til tredjepart, medmindre der specifikt forefindes en særskilt skriftlig aftale herom.
Kundeansvar
Alene Kunden er ansvarlig for enhver form for aktivitet der foregår ved brug af kundens DEMO-konti, herunder at huske at logge ud efter endt brug.
Kunden skal straks informere Minuba ApS om enhver form for uautoriseret brug af kundens kodeord eller DEMO-konti, samt en hvilken som helst anden form for sikkerhedsbrud som kunden kender til eller har mistanke om. Ligeledes skal kunden efter bedste evne straks forsøge at stoppe enhver uretmæssig kopiering og distribution af indhold, såfremt kunden har kendskab til dette.
Behandling af personoplysninger
Minuba ApS er overfor Kunden databehandler for de personoplysninger, som Kunden opbevarer og i øvrigt behandler i Minuba. For behandling af Kundens personoplysninger er aftalt følgende: Begge parter skal løbende gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der opfylder kravene i Forordning 2016/679 (”Forordningen”), for at sikre beskyttelse af de registreredes rettigheder.
Minuba ApS skal overholde og opfylde kravene i artikel 28 i Forordningen, herunder mod sædvanlig timebetaling, yde Kunden den i artikel 28 anførte bistand og stille oplysninger og nødvendig dokumentation til rådighed for Kunden, så Kunden kan føre tilsyn med Minuba ApS’s overholdelse af kravene i artikel 28, herunder ved at give mulighed for og bidrage til revision og audit.
Minuba ApS skal have ret til for egen regning og risiko, at anvende underleverandører, der også behandler Kundens personoplysninger. Minuba ApS skal ved påtænkte skift af en underleverandør eller anvendelse af en ny underleverandør skriftligt underretter Kunden, mindst 30 dage før det påtænkte skifte/ny underleverandør. Kunden har ret til at komme med indsigelser mod den påtænkte skifte/ny underleverandør.
Minuba ApS påser at alle underleverandører opfylder kravene i artikel 28 i forordningen og forpligtelserne i dette afsnit.
Minuba ApS må ikke uden Kundens skriftlige forudgående tilladelse overføre Kundens personoplysninger til lande uden for EU/EØS.
Al behandling af Kundens personoplysninger sker i henhold til Kundens dokumenterede instruks. Den dokumenterede instruks udgøres dels af parternes aftalegrundlag, så de behandlinger der er nødvendige for at Minuba ApS kan opfylde indgåede aftaler med Kunden, kan udføres, og dels af de særskilte instrukser, som Kunden måtte give til Minuba ApS.
Hvis Kunden ikke instruerer Minuba ApS om andet, så er Minuba ApS berettigede og forpligtet til at slette Kundens personoplysninger senest 3 måneder efter, at forretningsforholdet mellem parterne er endeligt ophørt.
Kunden må ikke anvende Minuba til behandling af andre kategorier af registrerede eller andre typer af personlige information, end det Minuba er beregnet til.
Minuba ApS har ret til, at anonymisere Kundens informationer og andre data, og anvende dem, enten selv eller i samarbejde med andre.
Minuba ApS er berettiget til at anvende Kundens data, herunder personoplysninger, i anonymiseret form, hvor det ikke er muligt at spore data eller personoplysninger til kunden eller nogen bestemt fysisk person, herunder i samarbejde med tredjemand
Ansvarsbegrænsning
Ingen af parterne er ansvarlige overfor den anden part i forhold til indirekte skader, følgeskader eller særlige skader, her inkluderet tab af profit, tab af data eller krav fra eventuelle tredje parter. Denne ansvarsbegrænsning er gældende uanset grunden til problemet, heri inkluderet, men ikke begrænset til, uagtsomhed.
Minuba ApS er ikke ansvarlig for eventuel uautoriseret adgang til, eller ændring af, kundens transmissioner eller data, materiale, informationer eller data der er sendt eller modtaget, uanset at data er blevet modtaget af Minuba ApS, samt enhver transaktion der indtastes i Minuba.
Tvister og uoverensstemmelser
Hvis denne aftale giver anledning til uenighed mellem parterne, skal disse søges løst i mindelighed. I tilfælde af at en mindelig løsning ikke kan opnås, afgøres uenighederne efter dansk ret, idet Sø- og Handelsretten som aftalt værneting.