Sådan undgår du stress efter din ferie

Stress Succes august

Sådan kommer du tilbage på job med mindst mulig stress

Er du lige kommet hjem fra ferie, startet på job igen, men føler dig allerede lidt presset? Så er du ikke alene. Mange har forventninger til, at deres sommerferie vil lægge en dæmper på deres stress symptomer. Ikke desto mindre fortæller speciallæge i arbejdsmedicin og tidligere overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik i Hillerød og på Bispebjerg Hospital, Bo Netterstrøm, at man ikke skal have alt for høje forventninger til, at ferie vil kurere stress symptomer.

Hvis du inden din ferie har haft stress symptomer, kan ferie faktisk forværre disse symptomer, da du på en ferie får slappet af og sat aktivitetsniveauet for hjerne og krop ned, mener Bo Netterstrøm.

- Så hvis man kommer tilbage til det samme, der stressede én før, skal det nok stresse én mindst lige så meget igen. Og fordi man har koblet af i ferien, er man ikke oppe i samme gear som før, siger han.

Hvad kan du så gøre for at komme tilbage på arbejde med mindst mulig stress? Her får du fem gode råd:

  • Start op efter ferie på en onsdag. Dermed får du en kort første uge efter sommerferien.
  • Udskyd vigtige møder og særligt hårde og krævende opgaver til en uge efter opstart.
  • I ferien har din hjerne restitueret og koblet af fra sine vante arbejdsopgaver. Derfor vil du typisk ikke præstere så godt efter ferien, som du plejer at gøre.
  • Brug et effektivt online sagsstyringssystem til at få overblik over din hverdag.
  • Din søvn er den vigtigste sladrehank. Hvis du sover dårligt, afbrudt eller ikke føler dig udhvilet, kan det være tegn på stress.

Artiklen blev bragt af Mester Tidende den 19. juli. Læs hele artiklen bragt i Mester Tidende