Sådan når du dine mål: 4 tips til at skabe overskud i forretningen

En håndværker med et vaterpas

Hvordan får du overskud i forretningen?

Der er mange måder du kan skabe overskud i din virksomhed på.

Men det vigtigste er at kigge på, hvor du gerne vil hen med din virksomhed. Til en start kan du f.eks. kigge på, hvilke opgavetyper, som du eller dine medarbejdere er bedst til at udføre, hvilken slags kunder, du tjener flest penge på og om du kan specialisere dig indenfor en bestemt type opgave, så du og dine medarbejdere bliver bedre og hurtigere til at løse dem. Men du kan også starte ’omvendt’ og beslutte dig for, hvilket overskud, som du gerne vil skabe i år.

Lidt populært sagt, så kan du skabe et større overskud (end tidligere), hvis du ser på:

  • Hvordan omsætningen skabes?
  • Hvilke opgaver din virksomhed løser?
  • Hvilke medarbejdere, der løser hvilke opgaver?
  • Om der er den rette sammenhæng mellem timer og materialer?
  • Og om disse sælges til de rette priser – alt sammen med de samme medarbejdere?

Når du har kigget på ovenstående punkter, får du mulighed for at lave en plan for din virksomhed, og dermed lægge et passende budget.

En tommelstok og et målebånd på et bord

1. Læg dit budget

Når der udarbejdes budgetter sker det ofte med udgangspunkt i tallene.

Typisk tages der udgangspunkt i det seneste regnskab og herefter reguleres der lidt op eller ned.

Men i virkeligheden er tallene i budgettet det mindst interessante. Det der er afgørende er de overvejelser, der ligger bag tallene: Hvordan er man kommet frem til tallene?

Med andre ord er det ”mellemregningerne” og det ønskede ’årsresultat’, der skal bruges energi på, når du skal lægge budgettet for din virksomhed.

2. Vælg de gode opgaver

Når du skal vælge, hvilke opgaver din virksomhed skal udføre, kan det være en god idé at kigge på dækningsbidrag pr. time.

Ved at beregne dækningsbidraget pr. time på dine forskellige opgaver, kan du hurtigt se, hvad din timepris skal være, hvis du gerne vil have dækket dine faste udgifter og øge dit overskud.

Ved at beregne dit dækningsbidrag pr. time på de forskellige opgaver, kan du altså hurtigt se, hvilken opgaver, som du tjener flest penge på. Med denne viden, kan du altså vælge de gode opgaver til og dermed øge dit overskud.

Læs om, hvordan man beregner dækningsbidrag her.

3. Find dine medarbejderes styrker og virksomhedens kernekompetencer

Hvis du ønsker at skabe overskud i din virksomhed, er det vigtigt at kigge på din virksomheds generelle styrker og svagheder – og på dine medarbejderes.

Når du kender din virksomheds – og dine medarbejderes kernekompetencer, kan du hurtigt sætte de bedste folk på opgaven. Dette giver både tilfredse kunder, men det har også en positiv indflydelse på din indtjening og i sidste ende på din virksomheds overskud.

4. Juster planen løbende

Når du har lagt en plan for, hvordan din virksomhed skal øge sit overskud, bliver det langt nemmere at holde fokus i løbet af året, da du løbende kan følge med i ”planen”.

Men husk, at det er vigtigt at gå tilbage og kigge planen igennem og følge op, fordi handling og eksekvering og ændring af vaner ofte er det, der skubber en virksomhed fremad.

Du skal genlæse ”planen” og justere kursen, hvis du er ved at komme på afveje. I den proces er det uhyre vigtigt, at du fokuserer på få men væsentlige punkter, ellers er det meget let at miste fokus.

Med et fakturerings- og ordrestyringssystem kan du nemt og hurtigt tage temperaturen på din forretning!

Har du sat dine mål for året?

Hvis du bruger et ordrestyringsværktøj kan du nemt og hurtigt følge med i alle dine sager. Du kan nemt se, om din plan om at øge overskuddet i din forretning holder stik, eller om du skal tilbage og skrue på noget.

I Minuba kan du nemt og hurtigt se, hvilke af dine opgaver, som du tjener mest på. I Minubas ledelsesoverblik får du indblik i, hvor sund din forretning er, samt hvor der er plads til forbedringer. Via grafer og rapporter, kan du altså hurtigt se, hvilke typer opgaver, som du skal satse på, hvis du gerne vil øge dit overskud.

 

God læselyst!