Find dine kernekompetencer og styrk forretningen

Elektriker der arbejder på et elskab

Hvordan finder du dine kernekompetencer?

Ved at kende dine kernekompetencer, kan du styrke din forretnings indtjening. Med et kendskab til disse, kan du nemlig fokusere og udvælge de opgaver, som du (og dine medarbejdere) er bedst til at løse.

Det bliver altså nemmere for dig at navigere rundt mellem de gode kunder og de rette opgaver. Dermed tager du styringen af din virksomhed, og anvender jeres kernekompetencer til at stå stærkere i markedet.

For at finde din virksomheds kernekompetencer, kan du f.eks. starte med at undersøge, hvad I gør bedre end de andre virksomheder, og hvad der giver jer en unik konkurrencefordel.

Her er 4 punkter, som kan hjælpe med at afdække din virksomheds kernekompetencer:

  1. Analysér virksomhedens styrker og svagheder:
    Undersøg, hvad din virksomhed gør godt, og hvordan det adskiller sig fra konkurrenterne.
  2. Kend dine kunder:
    Find ud af, hvilke behov kunderne har, og hvordan din virksomhed opfylder dem på en unik måde.
  3. Overvej virksomhedens ressourcer og kapacitet:
    Identificer din virksomheds unikke ressourcer og kompetencer, herunder mennesker, teknologi og processer.
  4. Analysér virksomhedens værdikæde:
    Overvej, hvordan din virksomhed skaber værdi for dine kunder.

Når du har kigget på de ovenstående 4 punkter, kan du begynde at identificere og fokusere på din virksomheds kompetencer.

Ved at have kendskab til din virksomheds forskellige kompetencer, står du ikke alene stærkere, når du skal byde ind på en opgave. Du sikrer dig også mod prisstigninger, når du udregner tilbud.

Glad snedker, der står med en tablet, foran sit arbejdsbord

Hvorfor skal du kende dine kompetencer?

Med et dybere kendskab til din virksomheds kernekompetencer, bliver det bl.a. muligt at lægge en strategi for, hvilken type kunde, som du skal satse på samt hvilken slags opgaver, som du skal væk fra.

Det er altså vigtigt at kende sin virksomheds kernekompetencer, fordi det:

  1. Fokuserer virksomhedens indsats:
    Ved at vide, hvad du og dine medarbejdere gør bedst, kan du fokusere indsatsen på de områder, hvor I har størst potentiale for succes.
  2. Skaber en unik konkurrencefordel:
    Ved at udnytte sin kernekompetencer, kan din virksomhed skille sig ud fra konkurrenterne og opbygge en unik position på markedet.
  3. Øger effektiviteten:
    Når du fokuserer på jeres kernekompetencer, kan du optimere jeres processer og ressourcer og dermed øge effektiviteten.
  4. Styrker brandet:
    Ved at fremhæve dine kernekompetencer kan du styrke dit brand og dit image overfor kunder, samarbejdspartnere og investorer.
  5. Understøtter beslutningstagning:
    Ved at have en klar forståelse af dine kernekompetencer, kan du træffe bedre beslutninger om, hvordan din virksomhed skal udvikle sig.

Med et kendskab til kernekompetencerne i din virksomhed, kan du definere din identitet, styrke din position på markedet og øge din chance for succes i fremtiden.

Forstå din virksomhed og øg din indtjening

Ved at forstå, hvad din virksomheds kernekompetencer, styrker og svagheder er, får du mulighed for at øge din indtjening. Det kan du bl.a. ved at fokusere virksomhedens indsats, identificere og udnytte styrker, forbedre svagheder, opbygge nye forretningsmuligheder og målrette din markedsføring mod den type kunder, som du gerne vil have fat i.

 

God arbejdslyst!

Del indholdet