Hvordan bruger jeg integrationen BeJour / Inventio?
BeJour / Inventio er et bogføringssystem baseret på Microsoft Business Central. Integrationen med Minuba giver dig mulighed for, at du kan få regnskabsdata fra din Minuba overført til BeJour / Inventio, så du kan automatisere flere af dine regnskabsprocesser.
Denne artikel gennemgår, hvordan du bruger integrationen til Beierholm Bejour eller Inventio.
Eksportér salgsfakturaer fra Minuba til BeJour / Inventio
Det er muligt at eksportere salgsfakturaer fra Minuba til Inventio.
For at eksportere fakturaer er det først nødvendigt at aktivere SMARTapi hos Inventio: https://www.inventio.it/smart/smartapi
Nedenfor viser vi, hvordan du aktiverer Inventio som dit økonomisystem i Minuba:
1. Aktivering af Inventio som økonomisystem i Minuba
- Klik på ’Tandhjulet’ øverst i højre hjørne og vælg ’Integrationer’.
- Derefter trykker du på ’Økonomisystemer’.
- Nu vælger du ’Inventio’ og trykker på ’Vis’.
2. Indtast Ref-id
- Du finder dit Inventio Ref-id under SMARTpanel og SMARTalias på din Inventio konto.
3. Vælg hvordan fakturaer skal eksporteres
Fakturaer eksporteres til en finanskladde med tilknyttet PDF.
For at eksportere salgsfakturaer, skal du:
- Angive hvilken driftskonto der skal benyttes
- Angive hvilken momsgruppe der skal benyttes for linjer med eller uden moms
- Vælge debitorbogføringsgruppe for nye kunder i Danmark, EU og udenfor EU
- Vælge virksomhedsbogføringsgruppe for nye kunder i Danmark, EU og udenfor EU
- Vælge momsvirksomhedsbogføringsgruppe for nye kunder i Danmark, EU og udenfor EU
- Vælge om du ønsker at eksportere indkøbsfakturaer
- Vælge kreditorbogføringsgruppe for nye kreditorer i Danmark, EU og udenfor EU
Når du godkender og eksporterer dine fakturaer, vil en faktura fremstå således i Business Central hos BeJour/Inventio
Kontotypen er markeret som Debitor, og kontonummer, svarer til kundenummeret i Minuba.
Luk denne sektion
Eksport af dagstillæg/udlæg fra Minuba til BeJour/Inventio
For at kunne eksportere udlæg, skal dette først opsættes i integrationsindstillingerne under selve integrationen i Minuba.
Desuden skal der vælges finanskladde, hvilke driftskonti, der skal benyttes afhængig af om udlægget er ordrerelateret, samt modkontoer afhængig af om udlægget er personligt eller fra firmakort.
Dagstillæg/Udlæg bliver automatisk eksporteret til BeJour/ Inventio når du godkender timesedler med udlæg på.
Der kan dog også eksporteres bagudrettet ved at eksportere dem via tandhjul -> timesedler.
Bilag som er vedhæftet et udlæg vil blive eksporteret sammen med udlægget såfremt det er et billede eller en pdf. (Dvs. filer af typen Excel og Word ikke kommer med da de ikke understøttes af BeJour).
Opsætning af bilagstyper kan der læses mere om her.
Luk denne sektion
Udenlandske debitorer/kreditorer
Hvis du handler med udlandet og har oprettet leverandører og/eller kunder der befinder sig uden for Danmark, skal du angive en landekode i Minuba. Landekoden skrives ind i feltet 'Land'.
Se listen over landekoder her:
Luk denne sektion
Løbende synkronisering af kundeoplysninger
Normalt bliver kundeoplysninger i Minuba overført til BeJour/Inventio, når der eksporteres en salgsfaktura. Derudover har man mulighed for at aktivere løbende synkronisering af kundeoplysninger, således at hvis man ændrer en kundes stamoplysninger eller standard kontakt- eller faktureringsadresse, vil disse ændringer automatisk blive overført med det samme.
Denne funktion kan findes på Bejour/Inventio indstillings-siden i Minuba, under ’Generelle indstillinger’, hvor man skal klikke på knappen ’Vis avancerede indstillinger’.
Luk denne sektion
Import af udlignede fakturaer
Fakturaer, som er blevet betalt i Inventio, kan importeres til Minuba, så de også ses som betalte. Dette gøres på siden ‘Fakturering’.
- Gå til ‘Fakturering’
- Klik på knappen ‘Import/eksport’
- Klik på ‘Importer betalinger fra økonomisystem’
Bemærk: For at kunne importere udligninger fra en kreditnota, så SKAL kreditnotaen være lavet ud fra en eksisterende faktura i Minuba.
Luk denne sektion
Tilknyt afdeling på faktura når der eksporteres til Bejour/Inventio
For at tilknytte en afdeling på fakturaen når den skal eksporteres skal afdelingen først sættes op i Bejour / Inventio. Klik på 'Finans' og derefter på 'Dimensioner'.
Tryk på ’+ Ny’ for at oprette en Dimension som f.eks. kan indeholde afdelingerne: Tømre, VVS, Snedker osv.
For at oprette en afdeling skal du markere dimensionen, klikke på 'Dimension' og derefter på 'Dimensionsværdier'.
Klik på '+ Ny' for at oprette en afdeling. Navnet på afdelingen i Bejour / Inventio skal stemme overens med navnet på afdelingen i Minuba.
Luk denne sektion
Fandt du ikke det du søgte?
Har du stadig spørgsmål?
Kontakt vores kundesupport
mandag - fredag kl. 08-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail og telefon.
Som Minuba GO! kunde kan du få support på følgende mailadresse.