Opret udkald og udtræk til dine Serviceaftaler
Når du skal til at oprette en ordre ud fra en serviceaftale, er der flere måder at gøre det på. Overordnet set skal du vælge, om du skal oprette én ordre ud fra en serviceaftale (udkald) eller om du vil oprette flere ordre på baggrund af dine serviceaftaler (udtræk).
Lav et udkald på dine serviceaftaler
Du kan oprette udkald på to forskellige måder.
Den første måde er at oprette et udkald via menuen ‘Serviceaftaler’.
Fra listen med serviceaftaler vælger du den ønskede serviceaftale og klikker på ‘Udkald’:
Du kan altid bruge søgefunktionen til at finde den serviceaftale, som du vil lave et udkald på.
Når du har klikket på ‘Udkald’ får du vist følgende dialog:
Her kan du angive dato for udkaldet, samt om der skal udføres service samtidig med udkaldet.
Det kan være nyttigt at udføre service samtidig med et udkald, f.eks. hvis du har en halvårskontrakt og du får et udkald kort før næste servicebesøg. På den måde sparer du både din og kundens tid.
Hvis du ved oprettelsen af udkaldet vælger at udføre det servicebesøg, der ellers var planlagt senere, vil alle fremtidige servicebesøg blive udført på den oprindelige dato. Så hvis den oprindelige servicedato var 30/5 og der udføres er udkald der også gælder for service den 20/4, så vil fremtidige næste servicebesøg stadig være 30/5.
Lav udkald når du opretter en ordre
Dette er kun gældende, hvis du har aktiveret Notifikationer under ’Tandhjul’ –> ’Administration’ –> ’ Serviceaftale modul’.
Den anden måde vil være, når der oprettes en ny ordre og der fremsøges en kunde, som har én eller flere serviceaftaler. Så vil følgende dialog komme frem og spørge, hvorvidt ordren er et udkald eller service besøg (eftersyn):
Hvis dialogen bekræftes kommer følgende dialog meget lig den ovenstående, hvor serviceaftalen kan vælges og det kan angives som et servicebesøg og dato kan angives:
Når udkald oprettes på denne måde omdirigeres du med det samme til den oprettede ordrekladde for udkaldet. Derfor bliver oprettelsen af serviceaftaler hurtigere.
Luk denne sektion
Udtræk serviceordrer fra dine serviceaftaler
Du skal selv med jævne mellemrum trække ordrer ud fra dine serviceaftaler. Det gør du inde på fanen ‘Serviceaftaler’, hvor du klikker på ‘Udtræk til service’ knappen. Så kommer du frem til denne side:
Her skal du som minimum udfylde ‘Opret serviceordrer med næste servicedato frem til og med’. Du har dog også mulighed for at udfylde de andre filtreringsmuligheder, så du f.eks. kun får udtrukket ordrer til et bestemt geografisk område, en specifik afdeling, en ansvarlig medarbejder mm. Du har også mulighed for at vælge, om dine serviceordrer skal oprettes som ordrekladder eller som godkendte, nye ordrer.
Når du har udfyldt det ønskede, trykker du på ‘Se forhåndsvisning af udtræk’.
Når du udfylder de forskellige kriterier, har du løbende mulighed for at se, hvor mange serviceordrer dine kriterier resulterer i både på forhåndsvisningsknappen og øverst i afsnittet ’Forhåndsvisning af udtræk’. I dette afsnit kan du også løbende se, hvad den forventede udførselstid på serviceordrerne er, hvis du har angivet dette på de enkelte serviceaftaler.
Når du har klikket på ‘Se forhåndsvisning af udtræk’, vil du i afsnittet ’Forhåndsvisning af udtræk’ kunne se alle de serviceordrer, der oprettes, når du godkender udtrækket.
Du har her mulighed for at fravælge enkelte ordrer, hvis de ikke skal være en del af udtrækket.
Hvis forhåndsvisningen indeholder ordrer, der har overskredet deres næste servicedato, vil disse blive markeret med rød. Du kan fjerne alle disse ordrer fra udtrækket ved at klikke på knappen ‘Opret kun ordrer med servicedato efter dags dato’ som findes ovenfor tabellen.
Når du har gennemset forhåndsvisningen, skal du trykke på ’Godkend udtræk’ under ’Handlinger’, øverst til højre.
Dine serviceordrer vil nu blive oprettet efter dine valg og serviceaftalerne bliver opdateret med den nye dato for sidste servicebesøg.
Hvis du har sat serviceaftale modulet op til at planlægge automatisk, vil ordrerne blive godkendt og planlagt uden at du skal gøre yderligere. Ordrer med overskredet servicedato vil dog ikke blive planlagt.
Hvis du ikke anvender automatisk planlægning, skal du behandle serviceordrerne som alle andre ordrer. Dvs. godkende og planlægge dem.
Luk denne sektion
Fandt du ikke det du søgte?
Har du stadig spørgsmål?
Kontakt vores kundesupport
mandag - fredag kl. 08-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail og telefon.
Som Minuba GO! kunde kan du få support på følgende mailadresse.