Skabeloner

En skabelon bruges til at skrive generelle tekster, som du ofte bruger. Det kunne f.eks. være tilbudstekst, hvor der for det meste skal stå samme tekst, men rette til på det enkelte tilbud. Eller f.eks. en mailtekst, hvor man bruger samme skabelon når man sender sin faktura på mail.

På denne måde undgår du at skulle skrive hele din tilbudstekst forfra på hvert enkelt tilbud du laver.

Du kan oprette skabeloner for følgende dokumenttyper:

  • Tilbud
  • Ordrebekræftelser
  • Serviceaftale
  • Mails
  • SMS

Det er muligt at oprette flere skabeloner for hver kategori .


Opret skabelon

Du opretter skabelonerne ved at gå i ’Indstillinger’, vælge ’Administration’ og klikke på ’Skabeloner’. Herefter klikker du på ’Opret ny’ og vælger ’Skabelon’:

Herefter vælger du, hvilken type skabelon du vil oprette, og giver den et navn:

Du kan nu skrive indholdet til din skabelon og sætte det pænt.

Der er mulighed for at bruge Dokumentkoder, som er små koder der sættes ind i din skabeloner. Når skabelonen bliver brugt senere hen, vil dokumentkoderne bliver erstattet af det korrekte indhold. F.eks. kan dokumentkoden {{order.link}} lave en knap, så kunden får mulighed for at acceptere dit tilbud. Du kan læse mere om Dokumentkoder længere nede på denne side.

Når du er tilfreds med resultatet klikker du på ‘Ok’ og skabelonen er nu gemt.


Vælg skabelon som standard

En standard skabelon er den skabelon, der automatisk bruges.

For ‘Tilbud’, ‘Ordre’ og ‘Mail’ kan du vælge hvilken skabelon du vil benytte som standard ved at klikke på radioknappen ud for den givne skabelon i kolonnen ‘Standard’.


Dokumentkoder til skabeloner

Dokumentkoder kan bruges til at indsætte data direkte i dine skabeloner. Herved får du f.eks. mulighed for via koden {{order.contactName}} at trække kundens kontaktnavn ind fra selve ordren, så det automatisk kommer med i dokumentet.

I bunden af oversigten over dine skabeloner, kan du også finde en liste over de forskellige dokumentkoder og hvad de betyder.

Dokumentkode til godkendelse af tilbud

Dokumentkoden {{order.link}} giver kunden mulighed for at acceptere tilbuddet online, samt at de kan se og downloade selve tilbuddet.

Her kan du se et eksempel på, hvad kunden bliver præsenteret for, når de klikker på knappen:

Accept af tilbud

Så snart kunden har trykket på ‘Accepter tilbud’, vil der blive sendt en mail til jeres virksomheds mailadresse, med besked om at kunden har accepteret tilbuddet.

Denne dokumentkode giver dig mulighed for at gøre det lettere for din kunde at acceptere tilbuddet og for dig at holde styr på hvilke tilbud, der er accepteret af kunden.