Hvordan opretter jeg en faktura?

Denne guide beskriver trin for trin, hvordan du opretter en faktura i Minuba

Når arbejdssedlen er færdigmeldt og afsluttet, skal kunden faktureres for det stykke arbejde, som du har udført.
Du kan få adgang til fakturering fra to forskellige steder i din Minuba:

  1. Arbejdssedlen: Gå ind på den arbejdsseddel (ordre), som du ønsker at fakturere og klik på den sidste pil ‘Faktura’ og vælg ‘vis fakturakladde’.
    Bemærk: Fakturakladden oprettes automatisk på baggrund af informationerne fra arbejdssedlen.
  2. Fanen ‘Fakturering’: Gå til fanen ‘fakturering’ og kig under punktet ‘klar til fakturering’. Her vil du finde den fakturakladde, som er tilknyttet arbejdssedlen.

Klik ind på fakturakladden og tjek om alting står som det skal. Du har mulighed for at ændre og tilføje fakturalinjer på fakturaen, som du ønsker. Du har desuden mulighed for at konsolidere fakturalinjerne efter dit behov.

 

 

Mine kundeinformationer på min fakturakladde er forkerte – hvordan ændrer jeg dem?
Hvis det nu viser sig at kundeinformationerne på din fakturakladde er forkerte, så fortvivl ej.
Gå tilbage til arbejdssedlen (klik på ‘arbejdsseddel’  i pilene øverst), genåben sagen og tryk på den grå knap ‘redigér’ som kommer frem ude til højre ved ‘Kunde’.

Du kan læse mere om, hvordan du skifter en kunde og/eller redigere i kundeinformationer på arbejdsedlen her.

 

Send fakturaen til kunden
Når du har tjekket at alle oplysninger er korrekte og at alle fakturalinjer er tilføjet/redigeret, er du klar til at sende din faktura!

For at sende din faktura klikker du på ‘Godkend faktura’ under ‘Handlinger’ ude til højre. Herefter vælger du om fakturaen blot skal godkendes, sendes på mail eller om den skal sendes som offentlig faktura (dette kræver et EAN-nummer som er registreret på kunden på arbejdssedlen).

Sæt hak i den ønskede valgmulighed og tryk på ‘ok’.

Herefter er din faktura sendt til kunden.