Kreditnota

For at kreditere en faktura skal du klikke på ‘Faktura’ i processlinjen derefter vælge ‘Krediter faktura’ i menuen. Du bekræfter ved at klikke ‘Ok’ i vinduet, der åbnes, og du får nu mulighed for at redigere i kreditnotaen, så enten hele eller kun dele af fakturaen krediteres.

Du godkender kreditnotaen ved at klikke på ‘Godkend kreditnota’ under ‘Handlinger’ i højre panel. Et nyt vindue åbnes hvor du har mulighed for at sende en mail med kreditnotaen til kunden.

Tjek at du er tilfreds med de oplysninger, der er registreret, foretag eventuelle ændringer og send mailen til kunden ved at klikke på ‘Ok’.

Der sker ikke noget med arbejdssedlerne og alle tilknyttede informationer, når man krediterer en faktura. Det er udelukkende fakturaen der krediteres.

Se vores video, der viser hvordan du kreditere en faktura.


Skift informationer på en godkendt faktura

Hvis du har lavet en fejl på en faktura, kan du rette fejlen ved først at kreditere fakturaen (lave en faktura med negativt beløb), og bagefter lave en ny faktura med de korrekte informationer. Når en faktura er godkendt, må man nemlig ikke kunne rette i den.

 

Skift adresse, beskrivelse eller beløb på godkendt faktura

Du skal følge de to trin beskrevet nedenfor:

  1. Lav en kreditnota og godkend den.
  2. Lav en ny faktura, ret den til og godkend den.

1: Lav kreditnota og godkend den.

Først skal du oprette en kreditnota, som ophæver den godkendte faktura med fejl. Find fakturaen med fejl på, som du ønsker at rette, klik på “Faktura”-pilen og vælg “Krediter faktura”.

Krediter faktura

Når du har klikket, så vises den nye kreditnotakladde, du lige har oprettet. Du skal godkende kreditnotaen, så den ophæver den forkerte faktura.

Beløbet fra den godkendte kreditnota modregnes automatisk med fakturaen den er oprettet fra. På den måde udligner de automatisk hinanden, og bliver begge markeret som betalte.

2: Lav en ny faktura, ret den til og godkend den.

Når kreditnotaen er blevet godkendt, kan du let bruge den til at oprette en ny faktura. Klik på “Kreditnota”-pilen og vælg “Vend kreditnota til ny faktura”.

vend kreditnota til ny faktura

Nu har du en ny fakturakladde, hvor du kan ændre fakturaadressen, beskrivelse, materialelinjer eller beløb. Når du har rettet fakturaen til som du ønsker, godkender du og sender den til kunden.

Skift kunde på godkendt faktura

Du skal følge de tre trin beskrevet nedenfor:

  1. Opret en kreditnota og godkend den.
  2. Skift til den korrekte kunde.
  3. Lav en ny faktura og godkend den.

1: Opret en kreditnota og godkend den.

Først skal du oprette en kreditnota, som ophæver den godkendte faktura med fejl.
Find fakturaen med fejl på som du ønsker at rette, klik på ‘Faktura’-pilen og vælg ‘Krediter faktura’.

Krediter faktura

Når du har klikket, så vises den nye kreditnotakladde, du lige har oprettet.
Godkend nu kreditnotaen, så den ophæver fakturaen med fejl i.

Beløbet fra den godkendte kreditnota modregnes automatisk med fakturaen den er oprettet fra.
På den måde udligner de automatisk hinanden, og bliver begge markeret som betalte.

2: Skift til den korrekte kunde.

Nu skal vi skifte til den korrekt kunde. Så vi skal tilbage til arbejdssedlen:

Det gør du ved at klikke på knappen ‘Skift kunde’ under ‘Kunde’-afsnittet på arbejdssedlen (knappen vises når du enten klikker på ‘Rediger’ ved ‘Kunde’ eller klikker på ‘Kunde’ ude i genvejslisten). Hvis ordren er afsluttet, skal du starte med at genåbne den på knappen øverst til højre under handlinger inden du kan skifte kunden:

Du kan nu vælge om du vil skifte kunden og de tilhørende adresser eller om du vil skifte kunde og beholde en eller flere adresser:

3: Lav en ny faktura og godkend den.

Nu er du klar til at lave den nye faktura. Klik på ‘Faktura’-pilen og vælg den gamle faktura, så du bruger den som grundlag for den nye faktura.

Kopier den gamle faktura til en ny.

Den nye faktura har nu den kunde på sig, som du valgte før. Hvis du har andet du vil rette, som f.eks. beskrivelse, materialelinjer eller beløb, så kan du gøre det nu. Når du er tilfreds med fakturaen så godkender du den.

Nu er du færdig og har du lavet den nye faktura.

OBS! Hvis der er oprettet en betalingspåmindelse eller rykker på fakturaen, skal denne afvises, før du kan få lov til at kopiere fakturaen til en ny faktura. Dette gøres ved at klikke på “Rykker”-pilen og vælge ‘Afvis’ som vist nedenfor:

"Rykker"-pilen, hvor man kan vælge at afvise betalingspåmindelsen