Opret kundespecifikke pris- og rabataftaler i Minuba


 

Har du lavet en særaftale med en kunde kan du tilføje de priser og/eller rabatter under ‘Prisindstillinger’ på kundekortet, så vil Minuba fremadrettet bruge de nye kundespecifikke priser. Dermed bevarer du altid overblikket over dine pris/rabataftaler med dine kunder.

Under sektionen ‘Prisindstillinger’ har du mulighed for at angive, hvilke materialer du ønsker, at der skal være kundespecifikke priser og/eller rabatter på.

Se videoen om, hvordan du opretter kundespecifikke pris- og rabataftaler i Minuba

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies. Klik her for at acceptere.

 

Sæt en standardavance på en kundes prisindstillinger

Har du en aftale med en kunde om en fast avance på grossistmateriale, kan du sætte Minuba op, således at den særligt aftalte avance automatisk bliver indsat, når du indtaster varelinjer på bl.a. arbejdssedler og fakturaer.

I feltet ‘Avance på grossistmaterialer’ kan du indtaste din avancen for kunden i procent (%-tegnet skal undlades).

Kunde - Avance på grossistmaterialer under prisindstillinger

I feltet ‘Avance på grossistmaterialer beregnes udfra’ bestemmer du, om avancen beregnes ud fra grossistens listepris, eller udfra din købspris.

Vælges [Standard], vil dette i stedet blive sat ud fra tilsvarende indstillinger fra materialets rabatgruppe, arbejdssedlens afdeling eller til sidst virksomhedsindstillinger. Procenten vil ligeledes blive trukket fra disse andre indstillinger, hvis feltet efterlades tomt.

Avance på grosistmaterialer under prisindstillinger

Næste gang du f.eks. går ind på en ordre med den givne kunde, og tilføjer materialer i kalkulationen/materialeregistreringen vil avancen blive regnet ud fra indstillingerne og automatisk tilføjet til linjen. Dette vil også virke på arbejdssedlens materialeregistreringer, fakturaer, ekstra arbejde, m.m.

Bemærk at det er omkostningen, som står angivet på f.eks. kalkulationens linjer på en ordre, som avancen vil blive beregnet ud fra. Hvis indstillingen bliver sat til listepris, vil avancen, der vises på materialelinjer ikke være den samme som indtastet på kundens side, men den underliggende beregning vil passe.


 

Sæt en standardrabat på en kundes prisindstillinger

Har du en aftale med en kunde om en standardrabat på timer og materialer, kan du sætte Minuba op, således at rabatten automatisk bliver lagt på.

Indtast rabatten i procenttal under felterne ‘Rabat på timer’ og ‘Rabat på materialer’ og tryk på gem-knappen.

‘Rabat på materialer’ lægges på alle materialer, som ikke er tidsregistreringer. Procenttegnet skal undlades.

Prisindstillinger Timer og Materialer

Når du fremover går ind på en eksisterende eller ny arbejdsseddel, tilbud eller ordre der har den givne kunde, vil de angivne rabatter indsættes automatisk, når du tilføjer nye materialer.

Husk, at rabatten vil ikke ændre sig for allerede gemte materialelinjer, men kun for fremtidige registreringer. Fritekst-linjer vil heller ikke fratrække rabatten.


 

Indstil momsen på en kundes prisindstillinger

Har du en kunde, som skal have en specifik moms, som f.eks. udenlandske kunder, kan du vælge en kundespecifik moms.

Hvis feltet er blankt bruges momssatsen som er angivet under ‘Virksomhedsindstillinger’.

 

Næste gang du opretter en ordre med den pågældende kunde, vil fakturaerne automatisk bruge den angivne moms.

Fakturaens moms kan stadig ændres og overskrives manuelt pr. faktura ved at ændre fakturaens indstillinger.

Ændringer af momsindstillingen vil ikke påvirke ordre og fakturaer, som allerede er oprettet. Nye fakturaer, der oprettes på gamle ordrer, vil ligeledes ikke få den ændrede moms.


 

Opret kundespecifikke timepriser i prisindstillinger

Har du kundespecifikke aftaler om timepriser, kan du i Minuba angive det på kunden. Det kan du gøre på to måder. Enten ved at erstatte et timeregistrerings-materiale med et andet, som har en anden pris/omkostning, eller ved at sætte en anden salgspris på timeregistreringsmaterialer for denne kunde.

Hvis du f.eks. har en storkunde som du har aftalt en timepris med, kan du overskrive de normale timematerialer med andre timematerialer som i dette eksempel.

Hvis du har behov for at ændre flere timepriser, kan du overskrive de normale timematerialer med andre timematerialer som i dette eksempel, hvor ‘Avanceret’ er anvendt.

I dette eksempel vil materialerne i ‘Timemateriale’ kolonnen, blive erstattet med materialerne i ‘Erstattes med’ kolonnen. Alle materialer som ikke er på denne liste vil blive registreret normalt.

Alternativt kan du ændre salgsprisen på timeregistrerings-materialer som i dette eksempel.

I dette eksempel vil salgsprisen på materialerne i ‘Timemateriale’ kolonnen, blive erstattet med prisen i ‘Pris’ kolonnen. Alle materialer som ikke er på denne liste vil blive registreret normalt.


 

Kundespecifikke priser for egne- og grossistmaterialer

Den første tabel er for egne materialer og den anden tabel er for grossistmaterialer.

Timematerialer indsættes under tabellen ‘egne materialer’.

For at indsætte en ny kundespecifik pris skal du gøre følgende:

  1. Først tage stilling til om det er egne materialer, som du gerne vil angive kundespecifik pris til eller om det er et grossistmateriale.
  2. Derefter indtaster du materialenummeret.
  3. Minuba vil finde materialet samt standard pris og beskrivelse.
  4. Herefter angiver du en ny pris under ‘kundepris’ og/eller ‘rabat’.
  5. Ændringer gemmes med fremadrettet effekt.

Når der indsættes nye materialer på sager, med denne kunde, så vil de kundespecifikke priser og rabatter blive brugt.


Forrige artikel: ‘Opret kundeadresser (kontakt-, fakturering- og installationsadresser)’ Næste artikel: ‘Lav et kontoudtog for dine kunder’