Kundeliste


I din kundeliste finder du alle de kunder du har oprettet i Minuba. I oversigten finder du information på kunden som f.eks. den totale omsætningen på kunden og hvor stort et beløb der pt. er forfalden.

I oversigten kan du også finde dine spærrede kunder, og du kan importerer og eksporterer din debitorliste.

Leder du efter en specifik kunde kan du bruge søgefunktionen øverst til højre, hvor du kan søge på kundenummer, kundenavn og adresser.

Du finder kundelisten ved at klikke på tandhjulet oppe i højre hjørne og derefter på ‘Kunder’.

Kundeliste


 

Importer din kundeliste / debitorliste

Du kan importere din kundeliste ind i Minuba, hvis du har listen i CSV-format.
Har du integration til e-conomic kan du også importere din kundeliste direkte fra e-conomic til Minuba.

Importer kundeliste fra CSV-fil

Inden du importerer din kundeliste fra en CSV-fil kan du gøre dig selv en stor tjeneste ved at forberede din fil på forhånd. F.eks. vil det være en fordel, hvis din kundeliste har kolonnenavne angivet i første række og at de navngives ligesom punkterne nedenfor.

I Minuba er der mulighed for at inkludere følgende oplysninger.

Kunde:

  • Kundenavn  (obligatorisk felt)
  • Kundenr   (obligatorisk felt)
  • Beskrivelse
  • CVR
  • Betalingsfrist

Adresse:

  • Att
  • Adresse
  • Adresse 2
  • Postnr.
  • By
  • Postnr. og by
  • Land
  • Beskrivelse
  • Telefonnr.
  • Mobilnr.
  • Mailadresse
  • EANnr.

Din kundeliste behøver ikke indeholde alle ovenstående informationer.

På kundeoversigten skal du klikke på ‘Importer / eksport’ i bjælken placeret øverst på siden. I menuen vælger du ‘Importer fra fil (csv)’. I vinduet der åbner, kan du nu vælge filen med din materialeliste ved at klikke på ‘Browse/Choose file/Vælg fil’, alt afhængig af hvilken browser du bruger.

Importer kundeliste fra csv fil

Når du har fundet filen klikker du ‘Ok’.
Systemet læser nu din kundeliste og du bliver præsenteret for resultatet. Du skal herefter angive hvilke kolonner, der skal importeres og hvad kolonnerne indeholder. Det er her, det hjælper dig hvis du har navngivet kolonnerne i din materialeliste som angivet ovenfor. Klik af i feltet ‘1. række er kolonneoverskrifter’ i bjælken øverst på siden. Systemet vil nu læse kolonnenavnene i din materialeliste og sammenligne dem med de tilgængelige felter i systemet. Er der sammenfald mellem navnene vil de pågældende kolonner automatisk blive valgt til import.

Er der ikke overensstemmelse med navngivningen bliver kolonnerne ikke automatisk valgt, og det er derfor vigtigt, at du tjekker de valgte kolonner igennem for navn og indhold, som du også kan se et eksempel på ovenfor.

Når du har markeret de relevante kolonner, klikker du på ‘Gem og indlæs’. Din kundeliste bliver nu importeret.

Du kan vælge udvidede indstillinger hvis du ønsker at importere flere oplysninger.

 

Importer kundeliste/debitorliste fra e-conomic

Klik  på ‘Import / eksport’  og vælg ‘Importer kunder fra e-conomic’. I vinduet der åbner, klikker du på ‘Ok’ og din kundeliste fra e-conomic bliver importeret til Minuba.

NB! Du skal være opmærksom på, at hvis du importerer en kunde med et kundenummer, der allerede er oprettet i Minuba, så vil kunden i Minuba bliver overskrevet med de kundeinformationer du importerer.


 

Eksporter kundeliste

Du kan eksportere hele din kundeliste som en CSV-fil ved at gøre følgende:

  • Klik du på ‘Import / eksport’-knappen
  • Vælg ‘Eksporter kunder til fil (csv)’.

Eksporter kundeliste til csv fil

Derefter får du en CSV-fil med følgende rækker:

Kundedetajler

  1. Kundenr
  2. Kundenavn
  3. Kundebeskrivelse
  4. Betalingsfrist
  5. Betalingsfrist Netto/løbende måned (true for løbende måned, false for Netto)

Standard Kontaktadresse

  1. Att
  2. Adresse
  3. Adresse2
  4. Postnr
  5. By
  6. Land
  7. Beskrivelse
  8. Tlf
  9. Mobil
  10. Email
  11. Ean

Standard Faktureringsadresse

  1. Att
  2. Adresse
  3. Adresse2
  4. Postnr
  5. By
  6. Land
  7. Beskrivelse
  8. Tlf
  9. Mobil
  10. Email
  11. Ean

Standard installationssadresse

  1. Att
  2. Adresse
  3. Adresse2
  4. Postnr
  5. By
  6. Land
  7. Beskrivelse
  8. Tlf
  9. Mobil
  10. Email
  11. Ean

 

Sådan bliver kundeoplysninger og adresser ændret i Minuba

Når du retter din kundes oplysninger eller adresser på f.eks. kundekartoteket, tilbud, ordre eller en fakturakladde, bliver det automatisk ajourført i Minuba.

Denne guide vil give dig et overblik over de forskellige steder i Minuba, du kan forvente at se rettelserne:

  • Fra ‘Kundekartotek’: (Tandhjul -> Kunder)
    • Ikke-afsluttet ordre og tilbud
    • Serviceaftaler
  • Fra ‘Serviceaftale’:
    • Kundekartotek
    • Ikke-afsluttet ordre og tilbud
  • Fra ‘Fakturakladde’ på afsluttet ordre:
    • Kundekartotek
    • Ikke-afsluttet ordre og tilbud
    • Serviceaftaler
  • Fra ‘ikke-afsluttet’ ordre:
    • Kundekartotek
    • Ikke-afsluttet ordre og tilbud
    • Serviceaftaler
  • Fra ‘Fakturakladde’ på ikke-afsluttet ordre:
    • Kundekartotek
    • Ikke-afsluttet ordre og tilbud
    • Serviceaftaler

Forrige artikel: ‘Importér eller opret en indkøbsfaktura’ Næste artikel: ‘Indstillinger for dit kundekort’