Hvordan foretager jeg slutfakturering af en ordre?
Du åbner arbejdssedlen for den pågældende ordre du ønsker at foretage slutfakturering på. På proceslinjen placeret øverst på arbejdssedlen klikker du på ‘Faktura’ og vælger ‘vis fakturakladde 1’ i menuen. Hvis du ikke har en 'fakturakladde', kan du blot trykke på ’opret faktura’ og der vil blive oprettet en ny fakturakladde.
Du vælger nu ‘Slutfaktura’, hvilket sikrer, at alle timer og materialer der er registreret på ordren, og som ikke tidligere er faktureret, overføres til slutfakturaen. Dette er kun gældende ved forbrugssager.
Er ordren oprettet som en kalkulation, vil det være kalkulationslinjerne der overføres til fakturakladden.
På en fastpris sag er det kun linjen med den faste pris der overføres til fakturakladden.
Ved entreprise-sager er det kun linjerne fra tilbudslisten der overføres.
Du har mulighed for at vælge hvordan linjerne skal sammenlægges allerede her, det gør du nederst i billedet. Samtidig kan du også vælge om 0-linjer ikke skal overføres.
Standard indstillinger for sammenlægning af linjer på en fakturakladde
Under virksomhedsindstillinger kan du vælge hvad din standard sammenlægningsmetode skal være.
Du får mulighed for at overskrive din standard sammenlægnings-indstilling når du går ind på fakturakladden og vælger hvad du vil fakturere:
Fakturaen åbnes, du kigger den igennem og foretager eventuelle ændringer til den. Du skal være opmærksom på, at eventuelle ændringer du foretager i registrerede materialer ikke føres tilbage til arbejdssedlen.
Luk denne sektion
Afslut ordre sammen med en slutfaktura
Du har mulighed for at afslutte din ordre samtidig med en slutfaktura, det gør du ved at sætte flueben i 'Afslut hele ordren'. Det gør arbejdet med at få afsluttet ordrer mere effektivt, og du behøver ikke huske at gå tilbage til arbejdsseddelen for at afslutte ordren.
Benytter du denne funktion, vil den nu afsluttede ordre findes under ’arkivet’ i dit overblik.
Luk denne sektion
Nulstilling af fakturakladde
Hvis du undervejs får brug for at starte forfra på din fakturakladde, kan du let gøre det her:
Nulstiller du fakturakladden kommer du tilbage til udgangspunktet, hvor du skal tage stilling til hvad du vil fakturere og dit oprindelige grundlag vil blive gendannet.
Når du er færdig med at tilpasse fakturaen klikker du på ‘Godkend faktura’ under ‘Handlinger’ i højre panel.
I vinduet, der åbnes, vælger du om du vil godkende fakturaen og sende den på mail til kunden eller om fakturaen skal sendes som offentlig faktura (dette forudsætter at der fremgår GLN-nummer på kundeinformationerne). Fakturaen kan også sendes til anden Minuba-kunde, såfremt denne er opført med deres CVR-nummer. Du kan også godkende fakturaen uden at sende den.
Når du er tilfreds med oplysningerne angivet i vinduet, klikker du på ‘Ok’ og fakturaen bliver sendt, hvis du har valgt dette.
Luk denne sektion
Fandt du ikke det du søgte?
Har du stadig spørgsmål?
Kontakt vores kundesupport
mandag - fredag kl. 08-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail og telefon.
Som Minuba GO! kunde kan du få support på følgende mailadresse.