Fakturering af ekstra arbejde

Når du har en ordre med tilhørende ekstra-arbejde har du flere muligheder at vælge imellem når du skal fakturere.

Inde på en af arbejdssedlerne (enten hovedordren eller ekstra-arbejdet) klikker du på ‘Faktura’ i proceslinjen og vælger ‘Vis fakturakladde 1’ eller ‘Opret faktura’:

Når fakturakladden åbnes, vil du blive bedt om at tage stilling til hvad der skal faktureres. Du har følgende valgmuligheder:

1. Fakturer begge på en faktura

Hvis du vælger ‘Slutfaktura’ ud for begge, vil samtlige materiale- og timeregistreringer fra både hovedordren og ekstra-arbejdet blive overført til fakturakladden:

2. Slutfaktura + aconto

Hvis du ønsker at slutfakturere fx ekstra-arbejde og aconto-fakturere en del af beløbet fra hovedordren kan dette nemt gøres på en og samme faktura:

Fakturakladden som oprettes vil for ovenstående eksempel indeholde følgende linjer:

3. Fakturer den ene

Hvis du ønsker kun at fakturere den ene, vælger du ‘Udelad fra faktura’ ved den del du ikke vil fakturere:

4. Fakturer udvalgte linjer

Du kan nøjes med at overføre udvalgte linjer ved at vælge ‘Udvalgte linjer’ ved enten den ene eller begge:


Fakturering ved fast pris

Når en ordre er oprettet i fast pris, så oprettes fakturaen med en linje med den faste pris. Når du har oprettet ekstraarbejde, så vil du gerne have, at ekstraarbejdet kan faktureres på samme faktura som fastpris opgaven.

Når du åbner fakturaen for en ordre med fastpris, hvor du har oprettet ekstraarbejde, så vil du blive spurgt, om du vil tilføje timeregisteringer og materialer til den oprettede faktura kladde:

Når du trykker på “OK”, så vil materialer og timeregistreringer fra ekstraarbejdet blive tilføjet til fakturaen. Samtidig tilføjes overskrift og beskrivelsen fra ekstraarbejde også til faktura beskrivelsen.

Nu kan du klargøre fakturaen, godkende den og sende den til kunden.