Entreprise
Aktiver entreprisemodulet i Minuba
Entreprisemodulet gør det meget lettere for dig at arbejde med tilbudslister og fremdriften på dine projekter i Minuba. Det gør det nemt at administrere, følge fremdriften på ordrer og håndtere aconto- og slutfakturering.
Modulet er designet til større længerevarende opgaver eller opgaver der skal faktureres ud fra en tilbudsliste. Entreprisemodulet giver dig et nyt grundlag for dine faktura, som du kan vælge under ‘Pris og tidsfrister’ på din arbejdsseddel.
For at oprette en entreprise ordre med tilbudsliste skal ‘Entreprisemodulet’ være aktivt, og din bruger skal have ‘Entreprise’-rollen.
Modulet aktiveres i administration under ’Systemadministration’:
Tildel rollen til en bruger
Når du har aktiveret entreprisemodulet skal du gå ind i din bruger oversigt og vælge den medarbejder, som skal kunne oprette entreprisesager.
Inde brugerprofilen finder du afsnittet ‘Roller’. Her vil du nu kunne se rollen ‘Entreprise’. Gør rollen aktiv for din bruger.
NB! Rollen bliver først aktiv næste gang der logges ind. Derfor er det altid en god idé at logge ind og ud, når der er tildelt nye roller
Luk denne sektion
Opret tilbud og ordrer til en entreprise
Når du har oprettet et tilbud eller en ordre skal du gå til afsnittet ‘Pris og tidsfrister’, hvor du har mulighed for at vælge ‘Entreprise med tilbudsliste’.
Når du vælger dette får du en tabel frem, hvor du kan oprette og tilpasse din tilbudsliste.
NB! Ønsker du at din kunde skal kunne se tilbudslisten i det fremsendte tilbud, skal du huske at tilføje ’tilbudsliste’ under dokumentkoder på dine tilbuds/ ordreskabeloner.
NB! Vi anbefaler ikke at du ændrer en sag til en entreprisesag hvis der har været faktureret på den. Dette vil have den konsekvens at din entreprisesum ikke vil stemme.
Når ordren påbegyndes kan du løbende opdatere din fremdrift på de enkelte aktiviteter.
Det er også muligt at tilføje nye linjer til din tilbudsliste.
Har du behov for at oprette ekstraarbejde til din entreprisesag, kan du sagtens oprette alle dem der er er nødvendige. Dog skal du være opmærksom på at disse ikke kan faktureres på samme faktura som din hovedordre/entreprisesag.
Vælger du at fakturere ekstraarbejde vil der automatisk blive markeret ud for ’udelad fra faktura’ på din entreprise/ hovedordre.
Når du fakturerer ordren kan du vælge enten at fakturere efter den nuværende udførselsgrad, eller restbeløbet.
Du har mulighed for at ændre på indstillingerne på den enkelte faktura i forhold til hvorvidt du ønsker at sammenlægge forrige aconto-fakturaer.
Vær opmærksom på at har du ikke aktiveret indstillingen ’Udelad aktiviteter uden fremdrift fra fakturaer’ vil alle dine linjer fra tilbudslisten blive låst til faktura og vil ikke længere kunne slettes.
Dette vil danne en faktura med en linje pr. aktivitet plus evt. modregnet beløb fra tidligere fakturaer. Fakturaen vil indeholde det totale beløb, fremdriften i procent og total summen. Se nedenstående billede.
NB! Når du fakturerer efter nuværende fremdrift på en entreprisesag, så skal du godkende fakturaen. Hvis du ikke godkender fakturaen og opretter flere kladder, kan Minuba ikke beregne fremdriften korrekt.
Du har både på den enkelte faktura samt under dine ’Entreprise indstillinger’ mulighed for at markere, om du ønsker at have ændringer i fremdriften (også kaldet stadeopgørelse) med på din faktura.
Kreditering af en entreprisesag
Når du krediterer en faktura på en entreprisesag, skal du på din tilbudsliste huske at sætte fremdriften tilbage til de procenter, de enkelte linjer stod på før du lavede den seneste faktura/kreditering.
Materiale- og tidsregistrering
Du kan som altid registrere dit aktuelle materiale- og timeforbrug på din Entreprisesag. Det vil ikke blive overført til din faktura, men bruges til at udregne dækningsgraden for opgaven, og du kan senere trække statistikker på dit aktuelle forbrug.
Luk denne sektion
Fandt du ikke det du søgte?
Har du stadig spørgsmål?
Kontakt vores kundesupport
mandag - fredag kl. 08-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail og telefon.
Som Minuba GO! kunde kan du få support på følgende mailadresse.