GDPR (Persondataforordringen) rammer også håndværkeren

De fleste inden for håndværks- og servicebranchen tænker følgende, når de hører om den nye persondataforordning:
"Alle de nye EU-krav gælder ikke mig og min håndværksvirksomhed! De er kun lavet for at store virksomheder såsom Google og Facebook kan få styr på deres data. Så det gælder jo ikke for mig? Eller gør det?"

De nye regler vil påvirke alle virksomheder! Også håndværkeren. Store som små. Uanset faget:

  • VVS
  • El
  • Tømrer
  • Service
  • Køle og ventilation
  • Kloak
  • Bygge
  • Anlæg
  • Maler
  • Murer
  • Glarmestre

Det er altså ikke bare et af de lovforslag, hvor man afventer, og ser hvad der sker. Det vil få en kolossal betydning - også for dig som håndværker. Den nye persondataforordning stiller i korte træk krav til to ting til dig som håndværker:

1) At du tager aktiv stilling til, hvilke data du har og hvilken type data det er.

2) Hvordan dine data er tilgængelige samt hvordan du bruger dem.

Derfor skal du, tage et kig på al data du har og gå det igennem med en tættekam.

  • Hvad har du i dine mapper?
  • Hvad har du på computeren?
  • Hvad står der i medarbejderkartoteket?
  • Hvad har du registreret på dine kunder?
  • Er det organiseret, så det ikke bare ”flyder”?
  • Hvor har du data liggende?

Dette er bare nogle af de spørgsmål, som du bør stille dig selv. Derudover er endnu et vigtigt spørgsmål:

Er det nødvendigt at jeg har denne data? Hvis ikke, skal det slettes. Det handler ikke længere om hvad der er rart at gemme, men hvad der er en relevant passende mængde information.

Du skal kigge på, hvilken information du har om dine kunder og tage stilling til hvad der er passende, for at du kan udføre dit håndværkerarbejde hos dem. Hvad står der på arbejdssedlen? Er der noget der ikke er relevant for opgaven? Når du tager din billede dokumentation – tager du så kun billeder af de relevante ting?

DERFOR: Hvis du har information om din kunde på arbejdssedlen, som IKKE er relevant for udførelsen af dit arbejde, så skal den information ikke stå på arbejdssedlen.

Hvad skal du gøre med data i din forretning?

Når du tjekket op på data i din forretning, skal du tage stilling til hvad du gør med dem. Eksempelvis hvor lang tid du opbevarer data og informationer om det du har lavet hos kunden?
Det går ikke længere at tage det på mavefornemmelsen. Du skal beslutte: Hvor lang tid efter jeg har været hos en kunde, vil jeg ikke længere gemme kundes data?

Som håndværker skal du også have en datapolitik
Det betyder at du skal have lavet en politik, der aktivt tager stilling til hvad du gør.
Hos Minuba har vi udarbejdet to politikker:

1) En datapolitik til håndværkerens kunder
2) En datapolitik til håndværkerens medarbejdere

Begge ting, skal du tage aktivt stilling til. Download gratis din datapolitik

Er du endnu mere nysgerrig på hvad GDPR betyder for dig som håndværker?
Se denne animationsvideo som forklarer endnu mere for dig om GDPR's indflydelse på din hverdag: