Sådan får du kunder via sociale medier
af Sidsel Kristín Bundgaard Amby
Guide til, hvordan du skaffer kunder via Facebook
At man kan skaffe kunder via Facebook og andre sociale medier, er ingen nyhed. For dig som gerne vil i gang med at bruge Facebook, Instagram mv. til fx at få flere ordrer i bogen, er det afgørende at være til stede på de kanaler, som giver mening for netop din virksomhed.
Uanset om du driver en nyopstartet håndværksvirksomhed, eller har været i gang i længere tid, kan det være en god idé at lade dine kunder finde dig på de sociale medier. Mange kunder vil nemlig Google dit virksomhedsnavn eller søge efter dig på Facebook, for at få mere information om dig og din virksomhed. Så hvis du overvejer at oprette en Facebook-side, eller vil have gode råd og indblik i alle fordelene ved at have en side på de sociale medier, så kan artiklen her hjælpe dig.
Her er 4 gode råd til, hvad du skal tænke over inden du opretter en Facebook, eller andet socialt medie til din virksomhed.
1. Find ud af, hvor kunderne er
En undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik viser, at ni ud af ti borgere i Danmark brugte sociale medier i starten af 2023. Og hele 84% brugte Facebook. Der er altså ingen tvivl om, at hvis man vil ramme sin målgruppe på de sociale medier, så er Facebook et godt bud.
Når 91 pct. af befolkningen er på sociale medier svarer det til ca. 4 mio. personer i aldersgruppen 16-74-årige, som er den population statistikken dækker. Facebook var fortsat det sociale medie, som flest brugte med 84 pct. Det næstmest udbredte sociale medie var Instagram (56 pct.) efterfulgt af Snapchat (45 pct.). En tredjedel af befolkningen havde en profil på den arbejdsrelaterede netværkstjeneste, LinkedIn – Danmarks Statistik, august 2023.
Tre gode råd til håndværkeren profil på Facebook
- Formål og ansvar: Hvad vil du bruge din Facebook-side til?
- Målgruppe og indhold: Hvem taler du til? Og hvad vil du gerne sige?
- Annoncering: Hvis du vil nå ud til nye kunder, har du mulighed for at ramme potentielle kunder med online annoncering med Meta Ads.
2. Formålet med Facebook
Det er vigtigt, at du allerede fra start af gør dig klart, hvad det er, du gerne vil opnå med din Facebook-side. Husk, at en side uden formål eller indhold, kan give et negativt indtryk til dine kunder. Skal du bruge den til at få flere kunder? Skal du dele viden indenfor dit håndværksfag?
Uanset hvad du beslutter dig for, så husk at det er dit ansvar at vedligeholde siden. Du skal løbende tjekke om der er kommet beskeder fra kunder. Hvis du ignorerer din Facebook-side, kan det have en negativ effekt på din virksomhed, hvis du fx ignorerer kommentarer eller beskeder fra dine kunder.
3. Målgruppe og indhold
Er du i tvivl om, hvilke budskaber du skal bruge i annoncerne? Så brug Minubas ledelsesoverblik til at finde ud af, hvilken type opgaver du tjener flest penge på. Det kan give dig et overblik over, hvilken type arbejdsopgaver, som netop din virksomhed er gode til – og som du kan skrive om på Facebook.
Undersøg også gerne, om du har en særlig type af kunder, der kommer igen. Har din virksomhed en særlig målgruppe? Er dine kunder interesseret af nybyggeri, har mange af dem brug for nyt badeværelse, eller noget helt tredje? Hvis du ved, hvad dine kunder ofte vil have når de ringer til dig, kan du skabe indhold på din Facebook-side som matcher dette.
Vil du lægge billeder op af dit arbejde, dele sjovt indhold, komme med gode håndværkstips, eller noget helt andet? Overvej hvad netop dine kunder har lyst til at vide mere om.
Læs Facebooks egen guide til, hvordan du lave en Facebook-side til din virksomhed her.
4. Annoncering
Når du er tilfreds med både din hjemmeside og din Facebook-side, kan du begynde at tiltrække kunder gennem annoncering. For at nå ud til så mange potentielle kunder som muligt, bliver du nød til at hive pengepungen frem, og investere i en annonce. Du kan bruge både tekst og billeder i dine annoncer. Der er masser af gode og gratis billeder, du kan bruge i dine annoncer på fx Pixabay.
De fleste virksomheder bruger Facebook-annoncerne til at skabe trafik til deres website. Her handler det om at sende den potentielle kunde over på en side, hvor de kan se tidligere udført arbejde, beskrivelser af hvad for nogle opgaver du udfører og hvordan de skal kontakte dig.
Hvis du er klar til at sætte en Facebook annonce op, kan du finde en guide her.
Hvordan driver jeg en professionel forretning?
Minubas ordrestyringsværktøj kan bidrage til vækst og øget effektivitet i din virksomhed. Det kan hjælpe med at minimere fejl, optimere arbejdsprocesser og forbedre kundetilfredsheden. Læs vores artikel med tre gode grunde til at vælge digital ordre- og sagsstyring for mere information.