Hvad indebærer de nye regler for nedrivning af asbest? – Find ud af det her

Gammelt tag af asbest

Folketinget har vedtaget, at fra 1. januar 2025 må nedrivning af asbest kun udføres af autoriserede virksomheder. Ikke-autoriserede virksomheder og private må dog fortsat udføre kortvarigt nedrivningsarbejde som fx nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader eller enkelte fliser, der er fastgjort med asbestholdig fliseklæb.

Hvordan skal din virksomhed forholde sig, hvis I arbejder med nedrivning af asbestholdigt materiale?

Håndtering af asbest kræver viden og en god portion forsigtighed. Det er vigtigt at have styr på de nye regler, så du som virksomhed eller boligejer overholder lovgivningen, og ikke udsætter dig selv eller andre for sundhedsskadelige risiko. Hvert år bliver danskere syge, efter i mange år at have har indåndet asbeststøv.

De nye regler for arbejde med asbest handler om:

  • Virksomheder skal fremover have autorisation for at håndtere asbestholdige materialer
  • For at det er muligt at få en autorisation, skal virksomheden have et godkendt kvalitetsledelsessystem
  • Virksomheden skal have en godkendt faglig ansvarlig, som arbejder i virksomheden.

Hvad indebærer de nye regler?

1 Kvalitetsledelsessystem

Før virksomheden kan ansøge om autorisation, skal den udarbejde et kvalitetsledelsessystem. Systemet skal beskrive, hvordan virksomheden håndterer nedrivning af asbestholdige materialer, og hvordan I sikrer, at arbejdet er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler om asbest. I kan enten selv udarbejde det eller få hjælp udefra.

Selve systemet skal forhåndsgodkendes af en uafhængig kontrolinstans, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen.

I Minuba er det muligt for virksomheder at dokumentere og sikre kvaliteten af deres arbejde. Under funktionen ‘Kvalitetssikring’ kan man oprette og udfylde kvalitetsikrings-skemaer.

I samarbejde med Lekon Rådgivning har Minuba gjort det muligt at tilføje, og udfylde relevante Asbest kvalitetssikringsskemaer direkte i din Minuba.

Dermed fungerer Minuba som en væsentlig del af et kvalitetsledelsessystem.

Lekon Rådgivning kan derudover hjælpe dig med at opsætte et komplet kvalitetsledelsessystem, der lever op til de nye krav.

2 Fagligt ansvarlig person

Ud over kvalitetsledelsessystem, skal virksomheden have en godkendt faglig ansvarlig, som er ansat mindst 30 timer om ugen. Denne person skal sikre følgende:

  • At der er tilstrækkelig bemanding på de autorisationskrævende opgaver
  • At medarbejderne er instrueret tilstrækkeligt
  • At arbejdet udføres efter Arbejdstilsynets regler

En person, der skal arbejde som fagligt ansvarlig, skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt til det. For at blive godkendt skal vedkommende have følgende:

  • Et 4-dages AMU-kursus i nedrivning af asbestholdigt materiale.
  • Supplerende AMU-uddannelse for fagligt ansvarlige.

Når I har fået styr på opsætningen af dit kvalitetsledelsessystem og jeres faglige ansvarlig, kan I søge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen

 

Del indholdet