Modtag e-faktura på dit eget GLN-nummer (EAN-nummer)
Sidst opdateret:
Hvis din grossist ikke har mulighed for at sende din faktura i OIO-format på mail direkte til Minuba, eller sende fakturaer til Minubas GLN nr. med CVR nr. i fakturafilen, kan du benytte et e-fakturasystem som fungerer som en elektronisk postkasse der sender dine faktura til Minuba.
Sådan får du et e-faktura system
Der findes flere muligheder på nettet. Du kan f.eks. vælge Faktura-Boks, fakturafil, futurelink eller Sproom.
Du skal tilføje dit GLN-nummer til dit e-fakturasystem, ellers ved e-fakturasystemet ikke, hvor den skal sende dine fakturaer skal sendes til.
Sådan tilføjer du dit e-fakturasystem til Minuba
Du tilføjer din e-faktura integration ved at Klikke på Tandhjulet -> Integrationer -> Alle integrationer -> Vælg dit e-fakturasystem fra kategorien ’Fakturascanning’ -> Klik ‘Aktiver integration’.
Derefter kan du se indstillingerne og vejledningen til at aktivere dit e-fakturasystem. Når du har aktiveret integrationen og fulgt vejledningen, skal du afvente svar fra dit e-fakturasystem.
Når dit e-fakturasystem har sat deres del op, så de videresender fakturaer til Minuba, vil du fremadrettet automatisk modtage elektroniske fakturaer, når du får tilsendt fakturaer via dit GLN-nummer.
Sproom
Har du leverandører/grossister, som ikke er i Minuba, og ønsker du at modtage elektroniske faktura (EDI) fra dem, kan du benytte Sproom. Dette kræver, at du opretter en konto hos Sproom. Efterfølgende vil du så kunne modtage elektroniske fakturaer.
Når du har tilføjet Sproom skal du klikke på indstillinger og tryk på ‘Klik for at sende mail til grossisten’. Minuba åbner nu din e-mail klient med en tekst som du skal sende til Sproom.
Efterfølgende skal du logge ind på Sproom for at opsætte den til at videresende faktura til data@minuba.dk som vist på billedet herunder.
Indlæsning af faktura fra Faktura-Boks
Minuba har integration til Faktura-Boks som kan bruges til at hente EDI-linjer ind i Minuba. Hvis du ikke har en konto i e-faktura i forvejen, kan du læse mere om produktet her: faktura-boks.dk
Der er kontaktinformation på siden som du kan skrive til for at få oprettet en Faktura-Boks konto.
Det første du skal er at slå integrationen til. Du finder integrationen ved at klikke på tandhjulet -> Integrationer -> Vælg Faktura-Boks -> Klik på ’Aktiver integrationen’.
Hvis du har en Faktura-Boks konto i forvejen skal du skrive en mail til: info@faktura-boks.dk, hvor der står at du ønsker at få brugernavn og adgangskode tilsendt.
Faktura-Boks skal også bruge en “Brugernøgle til API (authkey)”, den finder du under Administration -> Brugere -> vælg en administrator bruger -> Udvidede indstillinger.
Herefter skal de indtastes:
Du har mulighed for at hente fakturalinjer første gang ved klikke på ‘Hent fakturalinjer nu’.
Herefter vil fakturalinjerne fra de godkendte fakturaer i Faktura-Boks, komme direkte ind på den arbejdsseddel som der står i ordre ref. på fakturaen. Der vil fremgå et hændelsesforløb på integrationssiden for Faktura-Boks, så du kan spore overførslen af fakturalinjer til dine ordrer.
Fakturaindlæsning fra Business Central
Via integrationssiden for kategorien Fakturascanning kan du også vælge ’Fakturaindlæsning fra Business Central’. Også her skal du følge anvisningerne på siden for selve integrationen. Du kan finde vejledningen til opsætningen via knappen ’Vejledning til opsætning’, som vil sende dig videre til Systemconnects egen guide.
Fakturafil – Futurelink – Truelink
Har du leverandører/grossister som ikke er i Minuba og ønsker du at modtage elektroniske faktura (EDI) eller pdf’er fra dem, kan du udover førnævnte muligheder benytte Fakturafil, Futurelink, Truelink eller AIDocControl. Dette kræver, at du opretter en konto hos den ønskede aktør, hvorefter du vil kunne modtage elektroniske fakturaer. Enten sendt som edi direkte, eller som pdf’er der er afløftet af dit e-fakturasystem.
Minuba modtager kun EDI faktura fra godkendte grossister/leverandører, så du skal tilføje din aktør fra listen over dine grossister under Administration -> Grossistaftaler.
Fandt du ikke det du søgte?
Har du stadig spørgsmål?
Kontakt vores kundesupport
mandag - fredag kl. 08-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail og telefon.
Som Minuba GO! kunde kan du få support på følgende mailadresse.