Dataoprydning | Automatisk sletning af persondata i Minuba

Sådan rydder du op i dine data i Minuba


 

For at leve op til EU-lovkrav i forbindelse med GDPR skal du sørge for at rydde op i dine data. I Minuba har vi gjort dataoprydning nemt for dig!

Du kan bruge dataoprydningsværktøjet til at sikre, at persondata i din Minuba løbende bliver slettet, når dataen har været inaktiv i x-antal år. Du sætter selv parametrene for, hvor mange år du vil gemme dine data.

Du finder oprydningsværktøjet under ‘Administration’ -> ‘Dataoprydning’.

Se videoen om dataoprydning i Minuba.


 

Indstillinger for dataoprydning

Dataoprydningsværktøjet er lavet for at give dig mulighed for at rydde op i persondata om dine kunder og medarbejdere.

Datatyperne opdelt i fire kategorier:

Felterne er udfyldt efter Minubas anbefalinger, men du kan ændre antallet af år for behandling og opbevaring af data, hvis du ønsker at beholde dataen i kortere eller længere tid.

Hvis du er i tvivl om, hvad en kategori indeholder, kan du klikke på spørgsmålstegnet til højre, hvorefter en mere detaljeret beskrivelse fremkommer.

Klik på spørgsmålstegn dataoprydning

Når du har udfyldt kategorierne, klikker du på gem. Når du har klikket på gem, vil du blive bedt om at indtaste dine login-oplysninger, som en sikkerhed.

Herefter bliver knappen ‘Slet persondata’ synlig på siden, som vist nedenfor.

Gem ændringer i dataoprydning

Når du vil rydde op i dine data skal du klikke på ‘Slet persondata’. Denne oprydning af data vil køre samme nat, for ikke at forstyrre den daglige drift.

Vigtigt! Du er som dataansvarlig selv ansvarlig for at sikre, at dataoprydningen sker rettidigt. Hos Minuba anbefaler vi derfor, at du lægger dataoprydningen ind som en fast del af din arbejdsproces, så du sikrer at huske at bestille oprydningen af data.

Læs mere om Persondataforordningen (GDPR) og de tilhørende regler:


Forrige artikel: ‘Sådan bruger du Service Finans’Næste artikel: ‘Afsendte mails’