Har du styr på Facebook, mester? I denne artikel vil vi give dig nogle råd til hvordan du møder dine kunder på de sociale meder, og hvad du skal tænke på hvis du beslutter dig for at lave en Facebook-side.
Uanset om du driver en nyopstartet håndværkervirksomhed, eller har været i gang i lang tid, kan det være en god idé at lade dine kunder finde dig på de sociale medier. Mange kunder vil nemlig google dit virksomhedsnavn eller søge efter dig på Facebook, for at få mere information om dig og din virksomhed. Så hvis du overvejer at oprette en Facebook-side, eller vil få råd til hvordan du kan bruge Facebook til fordel for dig og dine kunder, skal du læse med her.
Kulturministeriets rapport fra 2019, “Brug af sociale medier i 2018”, viser at over halvdelen af de danske internetbrugere mellem 16 og 89 år er på Facebook hver dag (se hele rapporten her). Vi har derfor valgt at fokusere på Facebook i denne artikel, da det stadig er et stærkt dominerende medie i Danmark.
Det er vigtigt, at du allerede fra start gør dig klart, hvad det er, du gerne vil opnå med din Facebook-side. Husk, at en side uden formål eller indhold, kan give et negativt indtryk til dine kunder. Skal du bruge den til at få flere kunder? Skal du dele viden indenfor dit håndværkerfag?
Uanset hvad du beslutter dig for, så husk at det er dit ansvar at vedligeholde siden, og løbende tjekke for beskeder fra kunder. Hvis du ignorerer din Facebook-side, kan det have en negativ effekt på din virksomhed, hvis du fx ignorerer kommentarer eller beskeder fra dine kunder.
Du kan bruge ”Ledelsesoverblik” i din Minuba til at finde ud af, hvilken type opgaver du tjener flest penge på. Det kan give dig et overblik over, hvilken type arbejdsopgaver som netop din virksomhed gør rigtigt godt, og som du kan skrive om på Facebook. Undersøg også, hvis du har en særlig type af kunder, der kommer igen. Har din virksomhed en særlig ”målgruppe”? Er dine kunder interesseret af nybyggeri, har mange af dem brug for nyt badeværelse, eller noget helt tredje? Hvis du ved hvad dine kunder ofte vil have når de ringer til dig, kan du skabe indhold på din Facebook-side som matcher dette.
Vil du lægge billeder op af dit arbejde, dele sjovt indhold, komme med gode håndværker tips, eller noget helt andet? Overvej hvad netop dine kunder har lyst til at vide mere om.
Here kan du læse Facebooks egen guide til hvordan du lave en Facebook-side til din virksomhed: se guide
Når du er tilfreds med både din hjemmeside og din Facebook-side, kan du begynde at tiltrække kunder gennem annoncering. For at nå ud til så mange potentielle kunder som muligt, bliver du nød til at hive pengepungen frem, og investere i en annonce. Du kan bruge både tekst og billeder i dine annoncer, for at lave dem rigtigt flotte. Der er masser af gode, gratis billeder du kan bruge i dine annoncer på fx Pixabay.
De fleste virksomheder bruger Facebook annoncerne til at tiltrække kunder til hjemmesiden (det er nu du skal sikre at dine kontaktinformationer er tilgængelige på dit website) hvorefter kunderne vil kontakte virksomheden.
Hvis du er klar til at sætte en Facebook annonce op, kan du finde en guide her: Se guide.
Minuba demo aftale- og servicevilkår
Minuba aftale- og servicevilkår
Denne aftale er gældende fra oprettelse af DEMO-konto, og til et egentlig kundeforhold træder i kraft, eller DEMO-kontoen nedlægges.
DEMO kontoens formål er at give virksomheder i Minubas målgruppe mulighed for uforpligtende at afprøve Minuba. Ved oprettelse af DEMO kontoen, erklærer opretteren sig indforstået med at blive kontaktet af en af Minubas salgskonsulenter.
Tavshedspligt og konfidentialitet
Begge parter indvilger i, også efter DEMO periodens ophør, ikke på nogen måde at videregive nogen former for følsomme oplysninger vedrørende den modsatte part, herunder, men ikke begrænset til, kunde- og sagsinformationer, forretningsforbindelser og anden tilknytning til den modsatte part, herunder personer, virksomheder eller andre organisationer.
Ejendoms- og ophavsret
Minuba ApS har ejendoms- og ophavsret til Minuba. Kunden må under ingen omstændigheder overdrage Minuba eller relateret materiale til tredjepart, medmindre der specifikt forefindes en særskilt skriftlig aftale herom.
Kundeansvar
Alene Kunden er ansvarlig for enhver form for aktivitet der foregår ved brug af kundens DEMO-konti, herunder at huske at logge ud efter endt brug.
Kunden skal straks informere Minuba ApS om enhver form for uautoriseret brug af kundens kodeord eller DEMO-konti, samt en hvilken som helst anden form for sikkerhedsbrud som kunden kender til eller har mistanke om. Ligeledes skal kunden efter bedste evne straks forsøge at stoppe enhver uretmæssig kopiering og distribution af indhold, såfremt kunden har kendskab til dette.
Behandling af personoplysninger
Minuba ApS er overfor Kunden databehandler for de personoplysninger, som Kunden opbevarer og i øvrigt behandler i Minuba. For behandling af Kundens personoplysninger er aftalt følgende: Begge parter skal løbende gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der opfylder kravene i Forordning 2016/679 (”Forordningen”), for at sikre beskyttelse af de registreredes rettigheder.
Minuba ApS skal overholde og opfylde kravene i artikel 28 i Forordningen, herunder mod sædvanlig timebetaling, yde Kunden den i artikel 28 anførte bistand og stille oplysninger og nødvendig dokumentation til rådighed for Kunden, så Kunden kan føre tilsyn med Minuba ApS’s overholdelse af kravene i artikel 28, herunder ved at give mulighed for og bidrage til revision og audit.
Minuba ApS skal have ret til for egen regning og risiko, at anvende underleverandører, der også behandler Kundens personoplysninger. Minuba ApS skal ved påtænkte skift af en underleverandør eller anvendelse af en ny underleverandør skriftligt underretter Kunden, mindst 30 dage før det påtænkte skifte/ny underleverandør. Kunden har ret til at komme med indsigelser mod den påtænkte skifte/ny underleverandør.
Minuba ApS påser at alle underleverandører opfylder kravene i artikel 28 i forordningen og forpligtelserne i dette afsnit.
Minuba ApS må ikke uden Kundens skriftlige forudgående tilladelse overføre Kundens personoplysninger til lande uden for EU/EØS.
Al behandling af Kundens personoplysninger sker i henhold til Kundens dokumenterede instruks. Den dokumenterede instruks udgøres dels af parternes aftalegrundlag, så de behandlinger der er nødvendige for at Minuba ApS kan opfylde indgåede aftaler med Kunden, kan udføres, og dels af de særskilte instrukser, som Kunden måtte give til Minuba ApS.
Hvis Kunden ikke instruerer Minuba ApS om andet, så er Minuba ApS berettigede og forpligtet til at slette Kundens personoplysninger senest 3 måneder efter, at forretningsforholdet mellem parterne er endeligt ophørt.
Kunden må ikke anvende Minuba til behandling af andre kategorier af registrerede eller andre typer af personlige information, end det Minuba er beregnet til.
Minuba ApS har ret til, at anonymisere Kundens informationer og andre data, og anvende dem, enten selv eller i samarbejde med andre.
Minuba ApS er berettiget til at anvende Kundens data, herunder personoplysninger, i anonymiseret form, hvor det ikke er muligt at spore data eller personoplysninger til kunden eller nogen bestemt fysisk person, herunder i samarbejde med tredjemand
Ansvarsbegrænsning
Ingen af parterne er ansvarlige overfor den anden part i forhold til indirekte skader, følgeskader eller særlige skader, her inkluderet tab af profit, tab af data eller krav fra eventuelle tredje parter. Denne ansvarsbegrænsning er gældende uanset grunden til problemet, heri inkluderet, men ikke begrænset til, uagtsomhed.
Minuba ApS er ikke ansvarlig for eventuel uautoriseret adgang til, eller ændring af, kundens transmissioner eller data, materiale, informationer eller data der er sendt eller modtaget, uanset at data er blevet modtaget af Minuba ApS, samt enhver transaktion der indtastes i Minuba.
Tvister og uoverensstemmelser
Hvis denne aftale giver anledning til uenighed mellem parterne, skal disse søges løst i mindelighed. I tilfælde af at en mindelig løsning ikke kan opnås, afgøres uenighederne efter dansk ret, idet Sø- og Handelsretten som aftalt værneting.