En god og tryg opstart i virksomheden er alfa omega for, hvor godt den nye medarbejder kommer ind i jobbet og om vedkommende bliver efter prøveperioden er overstået. Det kan være spændende og udfordrende at starte på et nyt arbejde – men det kan også være nervepirrende. Derfor er det meget vigtigt at den nye medarbejder får en god velkomst, hvor der er fokus på et godt fremtidigt samarbejde og tillid allerede fra starten af. Det kræver blandt andet at der er lagt en god og realistisk opstartsplan samt gjort plads til opfølgende samtaler undervejs.
Det taler nærmest for sig selv, at hvis en medarbejder får en god og solid introduktion til arbejdet og virksomheden generelt, så øger det ikke alene produktiviteten, det øger også chancen for at medarbejderen bliver i virksomheden efter prøveperioden er overstået.
Der er mange måder at skabe en god start for en ny medarbejder. Men fælles for dem alle er at den nye medarbejder skal føle sig velkommen i virksomheden. Generelt er tiden op til selve opstarten af et nyt job og den første tid efter opstarten en meget vigtig proces, som er afgørende for et fremtidigt godt forhold til din nye medarbejder. Dertil kommer selve opstarten og introduktionen til fremtidige arbejdsopgaver. Med et godt kendskab til disse, føler medarbejderen sig hurtigere tryg ved arbejdet.
Det indebærer blandt andet en god plan for opstarten.
1. Udarbejd en ansættelseskontrakt til den ny medarbejder , som tager udgangspunkt i det, som er aftalt ved jobsamtalen.
2. Send informationer om virksomheden dagen inden medarbejderen starter: Virksomhedens historie, mission, vision og målsætning. Med disse informationer vil medarbejderen føle sig mere velforberedt og bedre klædt på til den første dag.
3. Send en intern mail ud til alle – eller fortæl om det til morgenmødet ugen inden, at der starter en ny medarbejder i virksomheden. Det gør det nemmere for alle at byde vedkommende velkomme
4. Lav en plan for den første måned. Send gerne planen til medarbejderen, så han/hun ved præcis, hvilken opgaver vedkommende skal løse. Det giver ro, som er vigtigt i starten!
5. Aftal med en nøgleperson i virksomheden, det kan fx være overmontøren, som tager sig godt af ham/hende de først par uger. Der skal være plads til at kunne stille spørgsmål.
6. Find ud af, hvilken type opgaver som vedkommende tidligere har løst eller har stiftet bekendtskab med igennem uddannelsen. Ved at tale om kompetencerne, får du indblik i, hvad han/hun kan bidrage til i virksomhedens målsætning.
7. Forbered en ’Ny medarbejder-pakke’ med: Arbejdstøj, ipad, telefon, firmanøgler, computer, GPS, værktøj eller hvad jeres nye medarbejder skal bruge til at udføre sit arbejde.
8. Inddrag de andre medarbejdere i den nye medarbejderes opstartsplan i firmaet.
9. På dagen hvor den nye medarbejder starter, kan det være en god idé at starte med morgenmad for alle i firmaet. På den måde kan man få hilst på hinanden og det giver en hyggelig og god start for medarbejderen, og de andre ansatte kan lærer ham/hende at kende.
10. Herefter kan det være en god idé at vise vedkommende rundt i firmaet, så de får en idé om hvor de forskellige ting er
11. Gennemgå planen for deres opstart og sørg for, at de er klar over, hvem de skal tale med, hvis de har nogle spørgsmål og hvem deres buddy er, hvis I har sådan en metode.
12. Har vedkommende en kontorplads eller en bil? Så kan man tage godt imod den nye medarbejder med et kort og en æske chokolade eller lignende på deres plads eller i bilen.
13. Opret en ny bruger (licens) til din kommende medarbejder i Minuba. Læs hvordan du opretter en ny bruger her.
14. Download Minuba-appen på tablet og smartphone. Så hjælper du din nye medarbejder godt på vej.
15. Planlæg timerne for hele opstartsperioden i ’Planlægningsmodulet’ i Minuba. Så kan den nye medarbejder følge med i, hvad han/hun skal udføre af arbejde og deltage i af introduktion, kurser mv. i opstartsperioden. Læs mere om Minubas Planlægningsmodul her.
16. Gennemgå hvordan man registrerer tid, materialer og udfylder kvalitetssikring mv. i Minuba sammen med den nye medarbejder.
Undersøgelser har desuden påvist at, hvis en medarbejder får en god opstart, så er der en lang række gevinster som fx:
Kilde: IntroDus.dk
Faktisk kan man ifølge Learningbank mindske tiden det tager for en ny medarbejder at klare sine arbejdsopgaver selvstændigt, med helt op til 60%, ved at effektivisere opstarten.
Læs mere om time-to-perfomance her.
Det er ikke små ting, som er på spil, når man skal ansætte en ny medarbejder i sin virksomhed. Det kan både have økonomiske og planlægningsmæssige udfordringer.
Derfor har vi samlet de ovenstående 16 gode råd til dig, som står overfor at skulle ansætte en ny medarbejder eller planlægger at ansætte én eller flere i fremtiden.
Minuba demo aftale- og servicevilkår
Minuba aftale- og servicevilkår
Denne aftale er gældende fra oprettelse af DEMO-konto, og til et egentlig kundeforhold træder i kraft, eller DEMO-kontoen nedlægges.
DEMO kontoens formål er at give virksomheder i Minubas målgruppe mulighed for uforpligtende at afprøve Minuba. Ved oprettelse af DEMO kontoen, erklærer opretteren sig indforstået med at blive kontaktet af en af Minubas salgskonsulenter.
Tavshedspligt og konfidentialitet
Begge parter indvilger i, også efter DEMO periodens ophør, ikke på nogen måde at videregive nogen former for følsomme oplysninger vedrørende den modsatte part, herunder, men ikke begrænset til, kunde- og sagsinformationer, forretningsforbindelser og anden tilknytning til den modsatte part, herunder personer, virksomheder eller andre organisationer.
Ejendoms- og ophavsret
Minuba ApS har ejendoms- og ophavsret til Minuba. Kunden må under ingen omstændigheder overdrage Minuba eller relateret materiale til tredjepart, medmindre der specifikt forefindes en særskilt skriftlig aftale herom.
Kundeansvar
Alene Kunden er ansvarlig for enhver form for aktivitet der foregår ved brug af kundens DEMO-konti, herunder at huske at logge ud efter endt brug.
Kunden skal straks informere Minuba ApS om enhver form for uautoriseret brug af kundens kodeord eller DEMO-konti, samt en hvilken som helst anden form for sikkerhedsbrud som kunden kender til eller har mistanke om. Ligeledes skal kunden efter bedste evne straks forsøge at stoppe enhver uretmæssig kopiering og distribution af indhold, såfremt kunden har kendskab til dette.
Behandling af personoplysninger
Minuba ApS er overfor Kunden databehandler for de personoplysninger, som Kunden opbevarer og i øvrigt behandler i Minuba. For behandling af Kundens personoplysninger er aftalt følgende: Begge parter skal løbende gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der opfylder kravene i Forordning 2016/679 (”Forordningen”), for at sikre beskyttelse af de registreredes rettigheder.
Minuba ApS skal overholde og opfylde kravene i artikel 28 i Forordningen, herunder mod sædvanlig timebetaling, yde Kunden den i artikel 28 anførte bistand og stille oplysninger og nødvendig dokumentation til rådighed for Kunden, så Kunden kan føre tilsyn med Minuba ApS’s overholdelse af kravene i artikel 28, herunder ved at give mulighed for og bidrage til revision og audit.
Minuba ApS skal have ret til for egen regning og risiko, at anvende underleverandører, der også behandler Kundens personoplysninger. Minuba ApS skal ved påtænkte skift af en underleverandør eller anvendelse af en ny underleverandør skriftligt underretter Kunden, mindst 30 dage før det påtænkte skifte/ny underleverandør. Kunden har ret til at komme med indsigelser mod den påtænkte skifte/ny underleverandør.
Minuba ApS påser at alle underleverandører opfylder kravene i artikel 28 i forordningen og forpligtelserne i dette afsnit.
Minuba ApS må ikke uden Kundens skriftlige forudgående tilladelse overføre Kundens personoplysninger til lande uden for EU/EØS.
Al behandling af Kundens personoplysninger sker i henhold til Kundens dokumenterede instruks. Den dokumenterede instruks udgøres dels af parternes aftalegrundlag, så de behandlinger der er nødvendige for at Minuba ApS kan opfylde indgåede aftaler med Kunden, kan udføres, og dels af de særskilte instrukser, som Kunden måtte give til Minuba ApS.
Hvis Kunden ikke instruerer Minuba ApS om andet, så er Minuba ApS berettigede og forpligtet til at slette Kundens personoplysninger senest 3 måneder efter, at forretningsforholdet mellem parterne er endeligt ophørt.
Kunden må ikke anvende Minuba til behandling af andre kategorier af registrerede eller andre typer af personlige information, end det Minuba er beregnet til.
Minuba ApS har ret til, at anonymisere Kundens informationer og andre data, og anvende dem, enten selv eller i samarbejde med andre.
Minuba ApS er berettiget til at anvende Kundens data, herunder personoplysninger, i anonymiseret form, hvor det ikke er muligt at spore data eller personoplysninger til kunden eller nogen bestemt fysisk person, herunder i samarbejde med tredjemand
Ansvarsbegrænsning
Ingen af parterne er ansvarlige overfor den anden part i forhold til indirekte skader, følgeskader eller særlige skader, her inkluderet tab af profit, tab af data eller krav fra eventuelle tredje parter. Denne ansvarsbegrænsning er gældende uanset grunden til problemet, heri inkluderet, men ikke begrænset til, uagtsomhed.
Minuba ApS er ikke ansvarlig for eventuel uautoriseret adgang til, eller ændring af, kundens transmissioner eller data, materiale, informationer eller data der er sendt eller modtaget, uanset at data er blevet modtaget af Minuba ApS, samt enhver transaktion der indtastes i Minuba.
Tvister og uoverensstemmelser
Hvis denne aftale giver anledning til uenighed mellem parterne, skal disse søges løst i mindelighed. I tilfælde af at en mindelig løsning ikke kan opnås, afgøres uenighederne efter dansk ret, idet Sø- og Handelsretten som aftalt værneting.